Prędzej czy później życiu każdego specjalisty pozycjonowania zdarzają się sytuacje kiedy pojawia się pomysł aby podpiąć wiele różnych domen pod jedną stronę internetową. Czasami np. klienci wpadają na szalone pomysły aby np. wykupić, odkupić, przejąć domeny powiązane np. z ich produktami czy usługami i skierować je na własną stronę. Jak zachować się w takiej sytuacji? Jaki może mieć to wpływ na pozycjonowanie strony internetowej klienta?
Odpowiedź to klasyczne "to zależy"...
Czy warto przekierowywać domeny?
Przede wszystkim należy sprawdzić skąd pochodzą nowe domeny. Czy są to przechwycone lub odkupione adresy z własną historią. Czy posiadają jakikolwiek profil linków? Czy domeny funkcjonowały wcześniej jako pełnoprawne strony internetowe? Czy treść tych stron jest zbieżna ze stroną klienta?
Jeżeli faktycznie były (lub są) to strony internetowe (np. bezpośredniej konkurencji) o tematyce zbieżnej ze stroną naszego klienta, dodatkowo posiadają znaczącą widoczność w Google generującą ruch na interesujące nas frazy kluczowe, wtedy zdecydowanie warto rozważyć wykorzystanie przekierowania tych domen.
Jaką technikę przekierowania wykorzystać w SEO?
Głównym czynnikiem determinującym jak powinno postąpić się w tej sytuacji jest rodzaj "przekierowania". Użyłem cudzysłowu ponieważ mam tu na myśli zarówno przekierowania typu 301, 302 jak i bezpośrednie wskazanie domeny na stronę internetową (tak aby treść strony była widoczna równocześnie pod wieloma domenami).
Przekierowanie 301 a SEO
Przekierowanie 301 wysyła sygnał dla robotów wyszukiwarek, iż strona została przeniesiona na stałe. Ta metoda przekierowań ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie, ponieważ przenosi ona moc linków (linkjuice) oraz wszystkie inne sygnały na stronę docelową.
Przekierowanie 301 jak bezpiecznie wykorzystać je w pozycjonowaniu?
Jeżeli celem jest wykonanie stałego przekierowania ruchu (301) z istniejącej już domeny na stronę internetową klienta należy wykonać szczegółowe badanie historii nowej domeny.
Przede wszystkim należy sprawdzić jak wygląda profil backlinków domeny. Czy występują sygnały sugerujące, że wcześniejszy właściciel domeny wykorzystywał kupowanie linków, czy występują jakieś podejrzane linki ze stron o wątpliwej reputacji?
Jeżeli odpowiedź na powyższe pytania jest twierdząca, absolutnie nie wolno wykorzystywać przekierowań 301. Przeniesie to jedynie negatywne sygnały dotyczące nowej domeny na zdrową domenę klienta obniżając przy tym jej ocenę.
W przypadku gdy nie widać żadnych negatywnych sygnałów a dodatkowo domena posiada silny profil linków, wtedy jak najbardziej wskazane jest skorzystanie z przekierowań 301.
Należy przy tym dopełnić staranności i skonfigurować przekierowania tak, aby możliwie najwięcej adresów URL nowej domeny przypisać do odpowiadających im podstron na stronie klienta.
Dla przykładu załóżmy, iż nowa domena to przechwycony adres konkurencji a ich oferta jest zbieżna z ofertą naszego klienta. Przekierowania należy skonfigurować tak, aby adres na nowej domenie do produktu A wskazywał analogiczny produkt u naszego klienta.
W ten sposób wzmocnimy nie tylko siłę domeny i poszczególnych podstron ale zapewnimy także wartościowy ruch na stronie naszego klienta.
Przekierowania 302
Przekierowania 302 mówią wyszukiwarkom, że strona została przeniesiona tymczasowo i przekierowanie to zostanie usunięte w stosunkowo bliskim czasie. Różnicą między 301 a 302 jest to, iż przekierowanie 302 nie przekazuje sygnałów (w tym i linkjuice) na wskazaną domenę.
Kiedy skorzystać z przekierowania 302?
Załóżmy, że wizerunek domeny którą chcemy przekierować sugeruje, iż jest to witryna o tematyce pozycjonowania stron. Natomiast jej treść (po wejściu) jest o np. wykorzystaniu czystka w poprawie stanu zdrowia. Już na pierwszy rzut oka widać, że coś tu nie gra.
Taka strona najprawdopodobniej została zhakowana w ostatnim czasie. Nie oznacza to jednak, iż takiej domeny nie możemy wykorzystać.
Jeżeli tematyka widoczna w wynikach wyszukiwania jest pokrewna z witryną klienta oraz domena posiada dużą widoczność w wynikach wyszukiwania to warto rozważyć wykorzystanie przekierowania 302.
Takie rozwiązanie pozwoli na ściągnięcie ruchu tej domeny na stronę klienta bez ryzyka, iż ucierpi na tym reputacja docelowej strony internetowej.
Wiele domen z tą samą treścią
Jeżeli rozważane jest skonfigurowanie nowych domen na serwerze tak, aby pod każdą z nich pojawiała się ta sama treść to odpowiedź jest tylko jedna, ZDECYDOWANE NIE!
Wykonanie takiego zabiegu spowoduje wytworzenie potężnej ilości duplicated content (powielenia treści) a to w konsekwencji doprowadzi do znaczących spadków reputacji oraz wypracowanych pozycji w Google strony klienta.
Kamil Winiszewski
Pasjonat ogólnopojętego marketingu internetowego. Od wielu lat zajmuje się SEO ale przez strach przed efektem Dunninga-Krugera nie ma śmiałości nazywania się ekspertem.
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.