Audyt SEO jest jak coroczny przegląd samochodu. Wskazuje elementy do poprawy i pozwala upewnić się, że ze stroną wszystko jest w porządku!
Dlaczego audyt SEO jest tak ważny dla marketingu?
Wspomnieliśmy już, że audyt SEO jest jak coroczne badanie techniczne samochodu. Regularne badanie stanu witryny ma niebagatelne znaczenie dla skuteczności działań marketingowych. SEO to nie tylko pozycjonowanie, ale jak mówi definicja jest to optymalizacja strony pod wyszukiwarki (Search Engine Optimization). Pozycjonując stronę internetową lub prowadząc kampanie reklamowe w internecie chcemy, aby generowały jak największe zyski. Na podobnej zasadzie działa dzisiaj algorytm Google. Celem wyszukiwarki Google jest wyświetlenie użytkownikowi możliwie najlepszych wyników wyszukiwania. Algorytm od lat mocno ewoluuje, dzisiaj podczas oceny strony brane jest wiele różnych czynników. Google coraz mocniej zwraca uwagę nie tylko na czynniki takie jak backlinki ale także kieruje uwagę na przystępność informacji, szybkość i wydajność strony internetowej. Audyt SEO zawiera kompletną informację na temat strony internetowej, od profilu linków aż po precyzyjne informacje na temat wydajności i problemów do rozwiązania, które mają wpływ na skuteczność strony. Właśnie dlatego jest on tak istotny dla marketingu.
W audycie SEO otrzymasz kompletną analizę czynników:
Profil linków zew.
W pozycjonowaniu strony internetowej kluczowe są linki prowadzące do naszej witryny. Niestety nie każdy link jest dobry. Linki z portali o dobrej renomie podnoszą wartość natomiast linki np. ze spamowych serwisów internetowych mogą znacząco ograniczać widoczność strony!
Reputacja domeny
Reputacja domeny to również jeden z kluczowych elementów pozycjonowania. Składa się na nią wiele różnych czynników, jednym z głównych jest profil linków zewnętrznych a także linki wew. strony prowadzące do serwisów zewn. W skrócie, ważne jest kto linkuje do nas, a do kogo linkujemy my.
Widoczności strony (słowa kluczowe)
Każda strona internetowa, która nie jest całkowicie nowa posiada już zbiór fraz kluczowych, na które Google wyświetla ją w wyszukiwarce. Dogłębna analiza tego zbioru pozwala określić czy prowadzone działania idą w dobrym kierunku i czy strona nie wyświetla się na frazy całkowicie niezwiązane z firmą.
Czynników techniczne
Analiza techniczna strony stanowi fundament do optymalizacji jej pod wyszukiwarki. Strony nie powinny zawierać błędów w kodzie, powinny wykorzystywać nowe technologie i działać wydajnie. W praktyce niestety wiele witryn (nawet nowych) nie spełnia tych wymagań. Stale rozwijająca się technologia sprawia, że strony, które nie są na bieżąco aktualizowane będą traciły względem nowocześniejszych witryn.
Wydajność strony
Jeszcze kilka lat temu wydajność strony, prędkość ładowania nie były tak istotne. Obecnie, kiedy głównym urządzeniem z którego korzystamy przeglądając internet jest smartfon prędkości ładowania, czasy renderowania i uzyskania interaktywności są kluczowe. W czasach, kiedy wszyscy się spieszymy każda sekunda ma znaczenie.
Struktura strony
Prostota nawigacji, zrozumiała budowa hierarchii podstron oraz ich czytelny układ – oto podstawy dobrej struktury strony. Nadrzędnym celem podczas planowania lub przebudowy serwisu internetowego powinno być ułatwienie użytkownikowi dotarcia do interesujących go informacji. Osoba przeglądająca witrynę powinna bez problemu zrozumieć jej budowę po samym menu, strukturze linków oraz innym elementom nawigacyjnym jak np. menu okruszkowe (breadcrumns).
Optymalizacja treści i nagłówków
Treści jakie prezentowane są na stronie powinny być sformatowane w taki sposób, aby szybko można było je „zeskanować” wzrokiem i określić czy znajdę tutaj informacje, których szukam. Do tego celu stosuje się m.in. implementację struktury nagłówków, podział tekstu na sekcje oraz odpowiednie opisy nagłówków, które już na etapie wyników wyszukiwania mogą przekonać internautę do wejścia na stronę.
Linkowanie wewnętrzne
Linkowanie wew. wykorzystuje się do wskazania algorytmom jakie frazy kluczowe określają poszczególne podstrony. Jest to bardzo istotny czynnik optymalizacji ponieważ pozwala wyszukiwarkom zrozumieć intencję autora i uniknąć błędnej interpretacji słów kluczowych (jak w przykładzie ze sklepem z dynamitem).
Bezpieczeństwo
Certyfikat SSL to dzisiaj podstawa nie tylko z uwagi na bezpieczeństwo ale także kwestia PR. Witryna bez SSL w wyszukiwarce oznaczona jest jako „Niezabezpieczona”. Większość stron internetowych posiada elementy, które są narażone na włamania i wykorzystanie ich do innych niż zamierzone celów. Poza tym s są to systemy zarządzania stroną (CMS) oraz formularze kontaktowe oraz różnego rodzaju rozszerzenia zainstalowane na zapleczu witryny.
Kiedy zlecić wykonanie audytu SEO?
W Before After wyznajemy zasadę, że pełny audyt SEO powinno wykonywać się cyklicznie min. raz w roku. Oczywiście nie zawsze jest to możliwe, dlatego poniżej przedstawiamy najważniejsze zdarzenia przed lub po których należy wykonać audyt aby mieć pewność, że strona działa prawidłowo i nie jest zagrożona spadkami pozycji.
Przed uruchomieniem nowej strony internetowej
Podczas projektowania nowej strony internetowej, przed jej finalnym uruchomieniem warto sprawdzić przed czy jest odpowiednio zoptymalizowana pod kątem SEO. Jest to istotne aby dostosować stronę do wymagań Google i najnowszych standardów zanim zostanie zindeksowana w wyszukiwarce.
Po wdrożeniu istotnych zmian w witrynie
Gdy wdrożony zostanie nowy moduł lub funkcjonalność w serwisie internetowym, konieczne jest sprawdzenie czy nie wpłynął on negatywnie na optymalizację całej strony oraz czy wprowadzone zmiany również spełniają wszystkie wymagania.
Przed rozpoczęciem pracy nad nowym projektem UI strony
Zanim rozpoczną się prace nad przeprojektowaniem strony pod kątem wizualnym, dobrze jest sprawdzić czy w starej wersji nie występują jakieś problemy, które mogą przenieść się na nową wersję serwisu www.
Za każdym razem gdy Google wdroży aktualizację algorytmu
Google stale rozwija swój algorytm decydujący o kolejności wyświetlania stron na poszczególne zapytania. Historia pokazała już niejednokrotnie, że wprowadzenie aktualizacji przez Google może skutkować spadkiem widoczności i odwiedzin. W takiej sytuacji konieczne jest sprawdzenie co powoduje, że dla Google witryna straciła na wartości.
Podczas zauważalnego spadku widoczności i odwiedzin
Zdarzają się sytuacje, kiedy to z tygodnia na tydzień strona internetowa zaczyna zauważalnie tracić pozycje fraz kluczowych a co za tym idzie ilość odwiedzin. Taka zdarzenia zawsze mają jakieś przyczyny, które należy jak najszybciej odnaleźć i wyeliminować.
Przed zmianą agencji SEO
Kiedy firma planuje zmienić, lub zatrudnić agencję SEO, warto mieć przygotowany audyt SEO wykonany przez niezależnych specjalistów. Dzięki temu można oszczędzić czas i pieniądze.
Czy warto korzystać z audytów SEO generowanych automatycznie?
Audyty generowane przez narzędzia automatyzujące pracę mają jedną zaletę – otrzymujesz je od ręki. Na tym kończą się ich zalety. Pojęcie audytu SEO to nie tylko sprawdzenie czy dane wymagania są spełnione, czy występują błędy, czy strona szybko się ładuje. Audyt SEO wykonany rzetelnie to przede wszystkim analiza połączona z interpretacją danych i przygotowaniem rekomendacji. Maszyny mimo szybkiego rozwoju technologii pozbawione są zdolności do interpretacji. Doskonałym przykładem jest narzędzie Google Page Speed Insights na którym bazuje większość narzędzi. W przedstawionym tam raporcie bardzo często Google mocno zaleca, aby ograniczyć zbędne skrypty JS będące np. kodem śledzenia z Google Analitycs lub Google Tag Managera. Takie raporty nadają się do ogólnego i szybkiego przeglądu ale w żadnym wypadku nie mogą być podstawą do budowy długoterminowej strategii SEO oraz działań marketingowych.
Jeżeli chcesz skorzystać z darmowego oficjalnego narzędzia Google Page Speed Insights wpisz w poniższe pole adres swojej strony internetowej i kliknij „Wykonaj audyt”. Na nowej karcie zostaniesz przekierowany bezpośrednio do raportu.
Darmowa wycena
Zapoznamy się z Twoim biznesem, a następnie skontaktujemy, by wspólnie wybrać najlepsze rozwiązanie dla Twoich potrzeb.
Na zapytania złożone pon. – pt. 8.00 – 16.00 odpowiadamy w ciągu 1 godziny. Na pozostałe pytania odpowiemy następnego dnia roboczego do 11.00.
Wypełnij formularz odbierz wycenę
Twoje dane są bezpieczne