Wyszukiwarka Google jest jednym z podstawowych narzędzi wykorzystywanych praktycznie każdego dnia – zarówno konsumując treści internetowe, jak i prowadząc biznes w sieci. Niektóre źródła wskazują na to, że najpopularniejsza na świecie wyszukiwarka obsługuje dziennie od 7 do 10 miliardów zapytań! Dla porównania w 1998 roku było ich zaledwie 19 tysięcy.
Każdorazowe wpisanie wyszukiwanej frazy to konieczność przeszukania w ułamku sekundy ogromnej liczby stron – ich liczbę w 2021 roku szacuje się na około 2 miliardy! Ekspresowe zwracanie dopasowanych wyników wyszukiwania (SERP) wymaga zatem od Google zastosowania niezwykle skomplikowanych algorytmów, które siłą rzeczy wciąż ewoluują. W dzisiejszym artykule odpowiemy na najważniejsze pytania: czym są algorytmy Google, jak działają i na czym polegają ich aktualizacje. Zapraszamy!
Co to jest algorytm Google?
Chcąc w prostych słowach napisać, czym tak naprawdę jest algorytm Google, należałoby go potraktować, jako program komputerowy składający się z reguł, które mają za zadanie rozwiązać w skończonej ilości kroków dany problem. Tym problemem w naszym przypadku będzie wpisywane w oknie wyszukiwarki zapytanie. Wspomniany zbiór reguł i zasad odpowiada za wybór stron internetowych wyświetlanych w organicznych wynikach wyszukiwania.
Co więcej, wyniki wyświetlane w wyszukiwarce Google są personalizowane. Oznacza to, że takie samo zapytanie, zwróci inne wyniki różnym użytkownikom, a zależy to od zgromadzonych na jego temat danych. Znaczenie tutaj ma lokalizacja czy indywidualna historia odwiedzanych stron oraz wpisywanych fraz. Łatwo można to sprawdzić, wpisując tę samą frazę będąc zalogowanym do konta Google i następnie robiąc to samo w trybie prywatnym (incognito). Gwarantujemy, że wyszukiwarka zwróci różne wyniki.
Dużo się mówi o aktualizacjach algorytmów decydujących o tym, jakie strony zwróci nam wyszukiwarka, natomiast mało kto zdaje sobie sprawę, że gigant z Mountain View wprowadza do niej ponad 500 zmian w ciągu każdego roku! Ze względu na częstotliwość aktualizacji oraz niejawność części z nich, nie sposób wszystkie ze zmian opisać, jednak te najważniejsze w dzisiejszym artykule postaramy się Wam przybliżyć.
Jak działają algorytmy Google?
Wiemy już czym są algorytmy Google, ale jak one faktycznie działają? Podstawą działania wyszukiwarki, a co za tym idzie jej algorytmów, jest system rankingowy, powstający na podstawie dokładnego przeanalizowania milionów dostępnych w sieci stron internetowych. Do zadań algorytmów należy uszeregowanie zasobów, nadanie im odpowiednich wartości, przeanalizowanie i zrozumienie zapytania, a finalnie zwrócenie maksymalnie dopasowanego do danej frazy wyniku.
Analiza tego, co wpływa na pozycję konkretnej strony w organicznych wynikach wyszukiwania, to temat na osobny wpis, ale należy pamiętać, że samych czynników wartościujących strony jest aktualnie ponad 200! Oczywiście duża część z nich stanowi dobrze chronioną tajemnicę Google, pozostałe firma udostępnia, a co więcej, wymaga spełnienia konkretnych wytycznych. Umiejętność dostosowania stron do tych wymagań należy do podstaw działań każdej agencji zajmującej się pozycjonowaniem stron internetowych.
Czynniki rankingowe w algorytmach Google
Jak wspomnieliśmy powyżej część czynników rankingowych stanowi ściśle strzeżoną tajemnicę firmy Google, ale te podstawowe z nich są nam dobrze znane. Co więcej, spełnienie tych warunków to konieczność, jeśli chcemy, aby nasza strona zajmowała wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania. Cóż, duża część marketerów żartuje sobie z tego, że na drugą stronę wyników wyszukiwania zaglądają tylko desperaci, a do trzeciej nie dociera nikt. Zatem gra jest warta świeczki, gdyż od wysokości pozycji w Google zależy w dużej mierze ilość odwiedzin, konwersji, zapytań od klientów, a co za tym idzie sprzedaży produktów lub usług. Co zatem na wpływ na pozytywną ocenę przez algorytmy Google?
Podstawowe elementy wpływające na poprawę wysokości w wynikach wyszukiwania to:
zastosowanie odpowiednich słów i fraz kluczowych w treści strony, tytule, nagłówkach czy metaopisach,
szybkość wczytywania strony,
działanie strony na urządzeniach mobilnych,
jakość oraz ilość wartościowych linków prowadzących do strony,
To oczywiście absolutne podstawy, gdyż ocena danej strony zależy także od spełnienia wymagań algorytmów takich jak Panda, Pingwin czy Koliber. Najważniejsze z nich opiszemy w dalszej części tekstu. Należy również pamiętać, że zaawansowane mechanizmy Google działają na podstawie uczenia maszynowego, zatem wiele z czynników ewoluuje nieustannie, nawet bez ingerencji programistów z Mountain View.
W jaki sposób Google ustala, które elementy mają największe znaczenie?
Cały proces związany z działaniem algorytmów i układaniem rankingu wyników wyszukiwania, można porównać do „czytania” każdej ze stron oraz ich oceny na podstawie ustalonych składowych. To, jak ważne są poszczególne aspekty, zależy od założeń zaprogramowanych przez pracowników Google. W zależności od ustalonych priorytetów do każdego z elementów przypisuje się odpowiednie wartości, co składa się na całościową ocenę strony, a następnie na pozycję w rankingu.
Warto przy tym pamiętać, że wspomniane obliczenia trwają ułamki sekund, a działanie algorytmów wymaga niesamowitych mocy obliczeniowych.
Co algorytm Google oznacza dla SEO?
Wszystkie działania związane z pozycjonowaniem stron internetowych mające na celu osiągnięcie topowych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, polegają właśnie na dostosowywaniu strony do wymagań algorytmów w jak największym stopniu. Tutaj właśnie z pomocą przychodzą agencje SEO, których zadaniem jest przede wszystkim baczne obserwowanie wpływu różnych działań i trzymanie ręki na pulsie branżowych zmian. A mamy czego pilnować, gdyż metody pozycjonerskie nieustannie się zmieniają – to, co jeszcze nie tak dawno temu przekładało się na zwiększenie widoczności strony internetowej, teraz może spowodować obniżenie pozycji, a nawet wyrzucenie strony z wyników wyszukiwania.
Najświeższy z przykładów – majowy update algorytmów Google
Jednym z najlepszych sposobów na przedstawienie tego, czym są aktualizacje algorytmów będzie omówienie zapowiedzianego na maj tego roku wprowadzenia Core Web Vitals do grupy oficjalnych wskaźników mających wpływ na pozycje w rankingach.
Core Web Vitals, czyli inaczej Podstawowe Wskaźniki Internetowe mają na celu mierzenie i określanie komfortu korzystania z danej strony internetowej. W ich skład wchodzi czas renderowania największego fragmentu strony, czas odpowiedzi na interakcję ze strony użytkownika oraz suma przesunięć i zmian układu elementów umieszczonych na stronie. Oczywiście wszystkie te elementy wpływały już wcześniej na pozytywną ocenę strony przez Google, ale od momentu aktualizacji niespełnienie wytycznych Google w tej kwestii może powodować wyraźne spadki w rankingach.
Najważniejsze aktualizacje algorytmów Google
Wiemy już czym jest algorytm, jaki ma wpływ na pozycjonowanie stron internetowych i jak może wyglądać jego aktualizacja. Nie sposób opisać w jednym artykule wszystkie oficjalne aktualizacje, zatem poniżej przybliżymy te najważniejsze z nich.
PageRank – pierwszy z algorytmów Google
Pierwszym algorytmem wykorzystywanym w wyszukiwarce Google był PageRank, którego nazwa pochodzi od nazwiska jednego z jego twórców wyszukiwarki – Larrego Page’a. Wspomniany algorytm powstał w 1998 roku i był jedną z części studenckiego projektu naukowego, a zasada jego działania była dość prosta.
Aby określić, w jakiej kolejności wyświetlać wyniki wyszukiwania, PageRank oceniał przede wszystkim jakość treści oraz ilość linków prowadzących do danej strony. Ocena każdej indeksowanej strony zawierała się w przedziale od 0 do 10, co ułatwiało ułożenie wyników w odpowiedniej kolejności. Moc strony wyliczana przez PageRank była także przekazywana wraz z linkowaniem zewnętrznym na inne witryny.
Prostota tego rozwiązania szybko okazała się jego wadą, gdyż PageRank był podatny na manipulacje polegające między innymi na upychaniu słów kluczowych czy dodawaniu stron do farm linków. Wymusiło to zmiany w sposobie klasyfikowania stron, a co za tym idzie rozwój i aktualizacje algorytmów. PageRank został ostatecznie wycofany w 2016 roku, a trzy lata wcześniej Google wprowadziło algorytm Pingwin, który miał wykluczyć możliwość manipulowania mocą stron.
Aktualizacja algorytmu Panda (Google Panda)
Jedną z najważniejszych aktualizacji w historii Google, było pojawienie się pierwszego „zwierzaka”. Panda, mimo iż kojarzy się nam wszystkim w fajtłapowatym misiem, wprowadziła niemałe zamieszanie w branży SEO na całym świecie.
Algorytm Panda wprowadzony został 23 lutego 2011 roku i aż przez dwa lata co miesiąc był aktualizowany. Jego głównym zadaniem była walka ze stronami o niskiej jakości, na którym znajdowało się dużo powielonych treści i spamu. Początkowo Panda działała na zasadzie filtru, od 2013 roku została powiązana z algorytmem głównym, a co za tym idzie, jej aktualizacje następowały już w połączeniu z większymi zmianami w zasadach działania wyszukiwarki Google.
Google wprowadzając algorytm Panda, miało na celu rozpoznawanie stron z treścią o wysokiej jakości i odpowiednie ich nagradzanie wysokimi pozycjami w rankingach. Ponieważ niedostosowanie się do nowych wymagań groziło obniżeniem pozycji, a nawet usunięciem stron z indeksu, Panda wymusiła zmianę w sposobie działania na wszystkich specjalistach od SEO.
Algorytm Panda skupiał się na wyłapywaniu:
stron o słabej jakości treści (mało informacji, złe formatowanie, błędy gramatyczne),
treści niemających praktycznie żadnej wartości dla użytkowników,
powielonych treści, o których pisaliśmy w artykule [link do duplicate content],
tekstów wprowadzających użytkowników w błąd,
stron nienaturalnie nasyconych słowami kluczowymi.
Kto zyskał? Głównie wartościowe strony, na których możemy znaleźć informacje odpowiadające na zgodne z intencjami użytkownika zapytanie. Straciły natomiast portale bazujące na kiepskiej jakości (często kopiowanych) treściach.
Aktualizacja algorytmu Pingwin (Google Penguin)
Wprowadzony w 2012 roku algorytm Pingwin był kolejnym krokiem w stronę poprawy jakości wyników wyszukiwania. Tutaj jednak Google na celownik wzięło wspomniany już przy opisywaniu algorytmu PageRank profil linków prowadzących do danej strony.
Jak działa Google Pengiun? Wszystkie linki prowadzące do naszej strony są analizowane pod kątem ich jakości – wartościowe odnośniki są doceniane i poprawiają pozycje w wynikach wyszukiwania, a wszelkie podejrzane działania Google odbiera jako sygnał ostrzegawczy. Narażenie się w tej kwestii może skończyć się wyraźnymi spadkami pozycji lub nawet wykluczeniem z indeksu.
Jakie linki docenia algorytm Pingwin? Są to przede wszystkim:
linki dopasowane kontekstowo, czyli odnośniki łączące podobne tematycznie strony,
odnośniki znajdujące się w otoczeniu powiązanej tematycznie treści – od czasu wprowadzenia Pandy liczy się nie tylko anchor text, ale też cały akapit, w którym został umieszczony,
linki pochodzące z wiarygodnych stron,
zróżnicowany profil linków z różnych wartościowych domen.
Kto powinien się obawiać Pingwina? Przede wszystkim strony korzystające z ryzykownych metod pozycjonerskich. Nienaturalnie szybko rosnąca ilość linków przychodzących, odnośniki ze stron o słabej jakości (w tym spamerskich katalogów), czy linkowanie ze stron zupełnie niepowiązanych tematycznie mogą sprawić, że w ocenie algorytmu dopuściliśmy się manipulacji profilem linków.
Algorytmy Google to jednak nie tylko to, co dzieje się w zapleczu wyszukiwarki. Oczywiście każda zmiana algorytmu ma na celu dostarczenie użytkownikom stron wysokiej jakości, natomiast to algorytm Kaliber przyniósł zmiany widoczne gołym okiem.
Algorytm Koliber nie wpływał bezpośrednio na sposób tworzenia rankingu stron, jak wyżej opisane aktualizacje, ale skupił się na usprawnieniu wyszukiwania z punktu widzenia każdego z użytkowników. Dzięki niemu Google potrafi lepiej interpretować intencje idące za prowadzonym do okna wyszukiwarki hasłem, co przekłada się na wyświetlanie lepiej dopasowanych wyników. To jednak nie wszystko. Od wspomnianej aktualizacji nie musimy już wchodzić na daną stronę, aby przeczytać podstawowe informacje odpowiadające na nasze zapytanie – tak zwane featured snippets oraz direct answers.
Co jeszcze się zmieniło? Kontekst, w jakim pojawia się słowo kluczowe, zyskał jeszcze bardziej na znaczeniu, Google zaczęło lepiej rozumieć długie frazy, a do tego położyło większy nacisk na pozycjonowanie lokalne i powiązane z tym wyniki wyszukiwania dopasowane do wpisanej lub bieżącej lokalizacji.
Podsumowanie
Google na przestrzeni lat stworzyło i wprowadziło niezliczoną ilość mniejszych i większych aktualizacji algorytmów. Z jednej strony ma to na celu dostarczenie użytkownikom jak najbardziej dopasowanych treści, ale przy tym wymaga od właścicieli stron nieustannego trzymania ręki na pulsie. Nie sposób w jednym artykule umieścić wszystkich aktualizacji oraz czynników rankingowych, natomiast śledząc historię, jaką przeszły algorytmy od 1998 roku łatwo wyciągnąć jeden wniosek:
Algorytmy Google są coraz mniej podatne na manipulacje, a wprowadzane zmiany jasno wskazują, że wyszukiwarka na pierwszym miejscu stawia treści wysokiej jakości prezentowane na szybkich, responsywnych i wygodnych dla użytkowników stronach. Czasy, kiedy nie do końca zgodne z wytycznymi Google działania potrafiły przynosić prawie natychmiastowe efekty, już dawno minęły. Kluczem do wysokich pozycji w ostatnim czasie, ale i najbliższej przyszłości są dwie rzeczy: content marketing oraz optymalizacja.
Kamil Winiszewski
Pasjonat ogólnopojętego marketingu internetowego. Od wielu lat zajmuje się SEO ale przez strach przed efektem Dunninga-Krugera nie ma śmiałości nazywania się ekspertem.
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.