Nawet osoby dopiero rozpoczynające swoją przygodę z pozycjonowaniem stron internetowych, zdają sobie sprawę z tego, że odpowiednie linkowanie jest jedną z podstaw, bez których osiągnięcie wysokich wyników w organicznych wynikach wyszukiwania będzie praktycznie niemożliwe.
Dziś właśnie tym się zajmiemy – przeanalizujemy, czym tak naprawdę jest link building, jakie rodzaje linków rozróżniamy i dlaczego umieszczone w różnych miejscach mają inne znaczenie dla pozycjonowanej strony. Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz budować strategię linkowania, czy robisz to już od jakiegoś czasu, z pewnością znajdziesz tutaj garść przydatnych informacji, które poprawią Twoje wyniki. Zapraszamy!
Co to jest Link building – definicja
Link building to jeden z podstawowych procesów wchodzących w zakres działań strategii pozycjonowania stron internetowych. Ma na celu pozyskiwanie linków zewnętrznych, czyli pochodzących z innych stron internetowych, znajdujących się poza daną witryną. Linki zewnętrzne są jednym z najważniejszych czynników rankingowych w Google, w skrócie – im więcej dobrej jakości zewnętrznych odnośników, tym linkowana strona osiągnie wyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.
To zdecydowanie najbardziej wymagająca spośród metod pozycjonerskich, jednak bez dwóch zdań warta zachodu. Dobrze zrealizowana strategia budowania bazy linków przychodzących ma bezpośredni wpływ na efekty działań SEO, a także ilość wyświetleń oraz konwersji.
Zanim przejdziemy do analizy samej strategii, musimy najpierw wyjaśnić dokładnie, czym są dokładnie linki i jakie są ich rodzaje.
Co to jest link?
Zacznijmy od podstaw. Link to inaczej hiperłącze łączące ze sobą dwie różne strony/elementy w internecie. Jego zadaniem jest odesłanie użytkownika w konkretnie wskazane miejsce. Mogą to być całe strony, wpisy w mediach społecznościowych czy grafiki. Co do zasady, linki mają ułatwiać korzystanie z internetu i ułatwiać przemieszczanie się między różnymi źródłami.
Należy pamiętać o tym, że linki są podstawą działania wyszukiwarek internetowych. Analizują je roboty, które odpowiadają za indeksowanie stron, oraz późniejsze umieszczanie ich w wynikach wyszukiwania.
Jak zbudowany jest link w HTML?
Link z anchorem
Odnośniki zawierające anchor text są podstawowym elementem budowania relacji między różnymi elementami w internecie. Struktura hiperłącza w HTML wygląda następująco:
<a href=”https://www.b4after.pl/> Pozycjonowanie stron internetowych </a>
Pierwsza część określa adres strony, do której link prowadzi – w tym przypadku jest to adres URL agencji SEO Before After.
Druga część to właśnie anchor text, co część specjalistów od SEO tłumaczy, jako tekst kotwicy. Ten element jest widoczną częścią łącza. Zostanie ona wyświetlona użytkownikowi na stronie i może to być dowolny tekst, ale z założenia powinien jak najlepiej opisywać linkowane miejsce. W praktyce najczęściej są to frazy kluczowe wytypowane do pozycjonowania.
Anchor teksty mają tak naprawdę dwa zadania: po pierwsze, zachęcić użytkowników do kliknięcia linku, a po drugie, pomóc wyszukiwarkom zrozumieć, do jakiej strony dany link prowadzi. Co ważne, nie bez znaczenia jest także otoczenie, w jakim anchor text zostaje umieszczony. Jeśli w tej samej treści znajdują się powiązane tematycznie frazy, to taki link będzie miał większą moc.
Rozróżniamy pięć głównych rodzajów anchor tekstów:
Exact Match – Zawierający ściśle dopasowaną frazę kluczową, pod której kątem pozycjonowana jest strona.
Partial Match – Tekst z odmienioną lub rozbudowaną frazą kluczową.
Generyczne (CTA) – Bez słów powiązanych z frazą kluczową. Najczęściej są to sformułowania nakłaniające do podjęcia przez użytkownika danej czynności, na przykład „sprawdź” lub „kliknij tutaj”.
Adres URL(naked anchor text) – Anchorem może być sam adres strony internetowej.
Anchor brandowy – Tutaj w roli anchor tekstu występuje nazwa firmy lub marki, a także imię lub nazwisko konkretnej osoby.
Link graficzny
Poza formatem tekstowym odnośniki mogą być również umieszczane w postaci grafiki, po której kliknięciu użytkownik zostanie przeniesiony na inną stronę.
To rozwiązanie dobrze znane z banerów reklamowych umieszczanych na wszelkich portalach internetowych. Tracimy tutaj opcję umieszczenia frazy w tekście kotwicy, ale za to mamy do dyspozycji atrybut alt, czyli tekst alternatywny wyświetlany w sytuacji, gdy obrazek nie zostanie załadowany. Atrybut alt, tak samo, jak anchor text, pozwala nam umieścić w linku frazy kluczowe – najlepiej typu exact match oraz partial match.
Typy linków
Linki wewnętrzne i zewnętrzne
Jednakowo linki tekstowe, jak i graficzne, dzielimy na dwa rodzaje: wewnętrzne i zewnętrzne.
Linki wewnętrzne są odnośnikami do stron, grafik lub dokumentów znajdujących się w obrębie jednej witryny. Służą głównie budowaniu odpowiedniej struktury witryny oraz hierarchii podstron. Linki zewnętrzne natomiast przenoszą użytkownika w miejsce znajdujące się poza witryną i to one mają największy wpływ na wysokość pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
Linki dofollow/nofollow
Specjaliści od SEO dzielą linki także ze względu na to, czy przekazuje swoje informacje algorytmom wyszukiwarki.
Linki dofollow są najbardziej pożądaną formą odnośnika w strategii pozycjonowania stron. Dodanie do łącza atrybutu dofollow sprawia, że wyszukiwarki traktują go, jako źródło wartościowych informacji, które należy wziąć uwagę przy indeksowaniu stron.
Atrybut nofollow to jego przeciwieństwo. Teoretycznie taki link nie powinien mieć żadnego przełożenia na SEO, gdyż jest informacją dla wyszukiwarki, że to mało istotne łącze. Jednak w rzeczywistości bywa inaczej, a linki nofollow potrafią być pozytywnie odbierane przez algorytmy, dlatego nie warto ich ignorować.
Dlaczego linki są tak ważne?
Linki zewnętrzne, zwłaszcza dofollow, są jasnym sygnałem dla algorytmów, że pod wskazanym adresem znajduje się wartościowa treść. Zwłaszcza jeśli łącze zostanie umieszczone w obrębie strony z wysokim wartościami PageRank oraz TrustRank. Im więcej wartościowych linków przychodzących, tym większa szansa na to, że algorytmy Google uznają naszą stronę za godną polecenia, a co za tym idzie wyświetlenia na pierwszej stronie wyników organicznego wyszukiwania.
Skoro już wiemy, czym są linki i dlaczego są tak ważne, to zastanowimy się teraz, jak je skutecznie (i bezpiecznie!) pozyskiwać.
Link building w praktyce
Ustaliliśmy, że link building cechuje się wysoką skutecznością takich działań, co sprawia, że jest to nieodłączny element każdej strategii SEO. Jednak warto pamiętać o tym, że nie wszystkie działania mogą oczekiwane efekty, a co więcej, mogą nawet wpłynąć negatywnie na wysokość pozycji w Google. Dlatego tak ważne jest postępowanie w zgodzie z wytycznymi wyszukiwarki i dbanie o naturalny profil linków – wszelkie zautomatyzowane działania narażają witrynę na kary od Google. Na co zatem zwrócić uwagę?
Jakość i dopasowanie linku
Jak już wspomnieliśmy – linki mają różne wartości. Przede wszystkim należy dobierać odnośniki ze stron o wysokim autorytecie. Równie ważne będzie wybieranie stron o powiązanej tematycznie. Przykładowo, witryna restauracji dużo więcej zyska na linkowaniu z bloga kulinarnego, niż niewielkiego warsztatu samochodowego oddalonego o setki kilometrów.
Black Hat SEO – czyli podejrzane linki
Link building to jeden z najbardziej wymagających i czasochłonnych elementów strategii SEO, dlatego część właścicieli witryn lub specjalistów od pozycjonowania szuka dróg na skróty. Jednym ze sposobów jest kupowanie linków z farm. Mimo iż takie działania faktycznie czasem mogą pozytywnie wpłynąć na pozycje w wynikach wyszukiwania, to efekty te są krótkotrwałe, a przy tym bardzo często kończą się karami lub banami od Google. Chwilowy wzrost prawdopodobnie finalnie skończy się spadkiem poniżej wyjściowych pozycji albo całkowitym wykluczeniem z organicznych wyników wyszukiwania.
Co robić, aby zyskiwać wartościowe linki?
Przejdźmy do najważniejszego – co robić, aby zyskiwać wartościowe odnośniki?
Podstawą w tych działaniach są dwie składowe: analiza tego, kim są odbiorcy Twoich treści oraz publikowanie wartościowego contentu. Takie holistyczne podejście do tematu pozycjonowania stron internetowych często przekłada się na to, że strony zyskują linki zewnętrzne zupełnie naturalnie – po prostu, użytkownicy sami dzielą się wartościowymi treściami. Ponadto, możesz także na własną rękę docierać do właścicieli witryn i umieszczać tam swoje linki. Jak to zrobić? Oto kilka metod, które z powodzeniem wykorzystasz w strategii pozycjonowania witryny z dowolnej branży:
Publikowanie artykułów
Jak wcześniej już ustaliliśmy, publikowanie artykułów, to jedna z najlepszych metod na pozyskiwanie linków przychodzących. To bezpieczny sposób, który przy odrobinie pomocy ze strony administratora lub specjalisty od SEO przyniesie wymierne efekty. Artykuły możesz publikować w wielu różnych formach, na przykład jako treści sponsorowane czy wpisy gościnne.
Artykuły sponsorowane
Płatne artykuły to podstawa w działaniach związanych z content marketingiem i pozycjonowaniem stron internetowych. Pozwala łatwo, szybko i relatywnie niewielkim kosztem zadbać o stały przyrost ilości linków przychodzących.
Tutaj mamy dwie opcje: wykupić jedynie miejsce reklamowe na umieszczenie gotowego artykułu lub zlecić także jego napisanie. Druga metoda to między innymi klasyczna współpraca z blogerami opisującymi dany produkt/usługę lub tworzącymi bardziej ogólną treść z ulokowanym odpowiednio linkiem. Co ważne przy tego typu publikacjach mamy wpływ na to, jak łącze będzie wyglądało, a przede wszystkim, jaką frazę kluczową umieścimy w anchorze.
Linki w zewnętrznych publikacjach
Zamiast kupowania całej publikacji, możemy zdecydować się na umieszczenie samego linku w opublikowanej już treści. To zdecydowanie łatwiejsze w realizacji rozwiązanie, ale wymagające dużo bardziej złożonego researchu.
Odnalezienie odpowiedniej strony, na której została już dodana pasująca do naszych wymagań treść, bywa jednak dość czasochłonne. Co więcej, zanim przejdziemy do dokładnej analizy, należy jeszcze zapytać konkretnego wydawcy, czy w ogóle współpracuje na takich zasadach.
Artykuły gościnne
Tutaj stawiamy na treści o najwyższej wartości – między innymi content przygotowany przez specjalistę z Twojej firmy. Przykład? Klinika okulistyczna dzieląca się informacjami dotyczącymi zdrowia oczu w ramach artykułu gościnnego na blogu sklepu z okularami. Obie strony na tej współpracy coś zyskują. Tutaj także warto rozważyć współpracę z blogerami, którzy chętnie wykorzystują merytoryczne treści dostarczane przez specjalistów.
Wiele portali oraz blogów oferuje możliwość współpracy polegającej na publikowaniu gościnnych postów. Najczęściej jest to współpraca barterowa – wydawca zyskuje darmową treść, a autor wartościowy link zewnętrzny. Z łatwością znajdziesz strony współpracujące w ten sposób wpisując w wyszukiwarce między innymi inurl:”pisz-dla-nas”.
Katalogi internetowe
Przed 2012 rokiem, kiedy Google wprowadziło aktualizację algorytmu Pingwin, jednym z najpopularniejszych sposobów pozyskiwania linków przychodzących były publikacje w katalogach internetowych. Niestety na przestrzeni czasu katalogi stały się miejscami pełnymi spamu, a linki z nich okazały się nieskuteczne i szkodliwe dla pozycjonowanych stron.
Czy zatem w 2021 roku warto jeszcze się katalogami interesować? Co prawda powinny być to tylko doraźne działania, ale wciąż można znaleźć wartościowe katalogi, z wysokim autorytetem. Warto rozważyć takie działania, zwłaszcza gdy wybierzesz katalogi tematyczne czy branżowe. Jednak musi być to poprzedzone dokładnym sprawdzeniem ich jakości oraz legalności działań.
Linki od partnerów
Łącza od firm partnerskich to świetny sposób na uzupełnienie profilu linków przychodzących. Są to naturalne odnośniki od firm, z którymi już współpracujemy. Będzie to na przykład link do firmy hostingowej umieszczony w stopce, a w zamian nasza opinia w ich zakładce z referencjami.
Strony satelitarne
To najbardziej wymagająca forma link buildingu, ale zdecydowanie warta każdej zainwestowanej złotówki. Czym są strony satelitarne? To strony budowane w oparciu o tematykę powiązaną z pozycjonowaną witryną, a ich celem jest przekazywanie zdobytego ruchu i autorytetu. To działania świetlenie sprawdzające się przy strategiach SEO dla sklepów internetowych. Przykładowo internetowy sklep z rowerami może stworzyć stronę satelitarną z poradami rowerowymi. Wartościowe treści w poradnikach będą przyciągać użytkowników, z których część z pewnością odwiedzi sklep, aby zobaczyć opisywane i polecane tam produkty.
Ze względu na koszty takich działań, jest to strategia przeznaczona dla większych platform i sklepów.
Jakie korzyści niesie za sobą link building?
Link building to określenie, za którym kryje się wiele zróżnicowanych działań. Wszystkie natomiast mają jeden cel – zwiększenie widoczności danej witryny oraz osiągnięcie jak najwyższych pozycji stron w organicznych wynikach wyszukiwania. To zdecydowanie jedna z najskuteczniejszych metod SEO będąca podstawą każdej dobrze skrojonej strategii marketingowej.
Sam wzrost pozycji to oczywiście niejedyna korzyść płynąca z takich działań. Link building przekłada się również na:
Zwiększenie ruchu w witrynie – zróżnicowany profil łącz przekłada się na wysokość pozycji w Google, ale przy tym dostarcza regularnego ruchu. Dobrze sprofilowane działania sprawiają, że linkowane strony odwiedzają osoby realnie zainteresowany danymi produktami lub usługami.
Dobrze zaplanowana strategia link buildingu zwiększa widoczność w sieci, a co za tym idzie, buduje markę i zwiększa jej autorytet.
Dobry profil linków zewnętrznych to także wzrost reputacji witryny z punktu widzenia robotów indeksujących.
Link building jest jedną z podstawowych metod z wachlarza naszych dziań, które proponujemy klientom agencji BEFORE AFTER. Więcej o pozycjonowaniu stron internetowych i naszej ofercie przeczytasz w zakładce Pozycjonowanie stron internetowych.
Kamil Winiszewski
Pasjonat ogólnopojętego marketingu internetowego. Od wielu lat zajmuje się SEO ale przez strach przed efektem Dunninga-Krugera nie ma śmiałości nazywania się ekspertem.
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.