«
»
06/17/2021

Czym jest tag title i po co się go stosuje?

Bezpłatna wycena pozycjonowania Twojej strony www

Zastanawiasz się ile może kosztować pozycjonowanie Twojej strony internetowej? Wyślij do nas wiadomość - zazwyczaj odpowiadamy w ciągu kilku godzin!

Proszę o wycenę!

W tym artykule:

Tag title – mimo iż pozornie niewiele znaczący, to jest nie tylko sygnałem rankingowym SEO, ale stanowi też pierwszą linię frontu w walce o uwagę użytkowników korzystających z wyszukiwarki. To właśnie treść umieszczona w tagu tytułowym stanowi zapowiedź tego, co znajduje się na Twojej stronie, a jego odpowiednia konstrukcja bezpośrednio przekłada się na zwiększenie współczynnika kliknięć w link (CTR).

Czym są tagi title, w jakim celu się ich używa? W jaki sposób tworzyć dobrze zoptymalizowane tagi title, zwiększające widoczność w Google i zwracające uwagę użytkowników wyszukiwarki? W dzisiejszym artykule odpowiemy na te pytania. Zapraszamy!

Czym jest tag title?

Tag title można porównać do tytułu książki, który ma informować roboty Google oraz użytkowników o tym, jakie treści danej stronie się znajdują. To jeden z najważniejszych elementów będący absolutną podstawą każdej strategii SEO. Tag tytułowy pojawia się przede wszystkim w wynikach wyszukiwania, gdzie jest największym klikalnym elementem prowadzącym do Twojej witryny. Należy pamiętać o tym, że użytkownicy często ignorują meta opisy czy rozszerzone wyniki SERP, ale na tytuły zwraca uwagę praktycznie każdy i to właśnie od nich zależy, czy dana strona okaże się wystarczająco interesująca.

Tag tytułowy title w HTML

Przejdźmy do kwestii technicznych – gdzie znajduje się tag title? Ponieważ metatag tytułu jest znacznikiem HTML, to znajdziesz go w sekcji head każdej strony internetowej, gdzie zamknięty jest w ramach <title></title>. Aby to sprawdzić, wystarczy kliknąć prawym klawiszem myszy na danej stronie i wyświetlić jej źródło.

Przykład tagu title:

<title> Pozycjonowanie stron internetowych – b4after.pl </title>

Jaką długość powinien mieć tag title?

Ze względu na to, iż Google prezentuje około 60-70 znaków w obszarze tytułowym, nie powinieneś przekraczać tej długości. Jeśli tytuł będzie dłuższy, trzeba liczyć się z tym, że znaki wykraczające poza ten zakres nie zostaną wyświetlone. Dlaczego nie ma z góry ustalonego limitu? Wpływ na długość wyświetlanego tytułu ma szerokość poszczególnych znaków, która ma w tym wypadku większe znaczenie niż sama ich ilość.

Gdzie wyświetlany jest tag title?

Dobrze zoptymalizowany tag title widoczny będzie w różnych miejscach, ale należy zwrócić uwagę na to, że w zależności od umiejscowienia zmienia się ilość wyświetlanych liter. Gdzie tag title jest wyświetlany?

  • Na kartach strony w oknie przeglądarki – w pierwszej kolejności tag title pojawia się w karcie przeglądarki internetowej. Tutaj ma ułatwiać nawigowanie między otwartymi stronami, dlatego powinien w prosty sposób informować o zawartości strony.
  • Jako tytuł strony w organicznych wynikach wyszukiwania – gdy strona zostanie zaindeksowana przez wyszukiwarkę tag title zostanie wykorzystany w prezentacji wyniku. Google stosuje informacje zawarte umieszczone w tagu <title></title> jako klikalny tytułu strony w SERP-ach.
  • Na witrynach zewnętrznych – tag title prezentowany jest także przez serwisy zewnętrzne zawierające odnośniki do Twojej strony. Tak dzieje się na przykład na Facebooku, gdy tworzysz post-link zawierający hiperłącze oraz zaciągnięte ze strony zdjęcie główne. 

Meta title oraz nagłówek H1 – jaka jest różnica?

Dla wielu osób meta title oraz nagłówek H1 są tym samym, a przez to stosują te nazwy wymiennie. To duży błąd! Faktycznie oba znaczniki służą do określenia tytułu strony, ale wyświetlanego w zupełnie odmienny sposób.

Jak już wspomnieliśmy meta title nie jest widoczny w żadnym miejscu strony internetowej. Zobaczymy go jedynie w zakładkach wyszukiwarki, organicznych wynikach wyszukiwania, czy stronach zewnętrznych. H1 to natomiast najważniejszy nagłówek na stronie, który powinien rzucać się w oczy tuż po jej otwarciu.

Inne są także ich zadania. O ile tag title ma zachęcać do wejścia na stronę, to nagłówek H1 powinien w jak najdokładniej informować o treści z punktu widzenia osoby, która już na daną stronę weszła. To właśnie dlatego meta title oraz nagłówek H1 zawsze powinny się od siebie różnić. Co więcej, dzięki temu mamy szansę umieszczenia dodatkowych słów kluczowych – na przykład w różnych odmianach lub innym szyku. 

Dlaczego tagi title są ważne w pozycjonowaniu stron internetowych?

Co prawda bezpośredni wpływ meta tagów title na pozycjonowanie stron internetowych powoli maleje, to wciąż są one jednym najważniejszych działań optymalizacyjnych wpływających na poprawę widoczności strony w organicznych wynikach wyszukiwania. W jaki sposób? 

Tagi title przede wszystkim pomagają algorytmom Google zrozumieć tematykę danej strony, a przy tym stanowią pierwszą linię frontu w walce o uwagę użytkowników. To właśnie dlatego tag tytułowy musi jak najdokładniej opisywać zawartość umieszczoną na stronie oraz stanowić zachętę, która zwiększy współczynnik klikalności. Obie te kwestie w dłuższej perspektywie mają wpływ na poprawę widoczności strony w Google i osiąganie wyższych wyników w rankingach dla konkretnych zapytań.

Jak tworzyć dobre tagi title? Najlepsze praktyki!

Niestety jak to bywa w przypadku większości zagadnień związanych z SEO, nie ma tutaj złotej reguły, która zapewni nam sukces, ale z pewnością trzymanie się poniższych wytycznych ułatwi to zadanie. Należy jednak pamiętać, że pozycjonowanie stron to długi proces wymagający stałego podejmowania nowych prób oraz szybkiego reagowania na wyniki naszych działań. Najlepsze praktyki tworzenia tagów title:

Pamiętaj o odpowiedniej długości tagu title (mniej niż 60 znaków)

Gdy tytuł Twojej strony będzie zbyt długi, Google może go automatycznie przyciąć, a wtedy zamiast części znaków w wyniku wyszukiwania pojawi się wielokropek. Przez ryzykujesz, że istotne słowa kluczowe nie zostaną wyświetlone. Właśnie dlatego zalecamy stosowanie tagów title o długości poniżej 60 znaków, co zapewni w większości wypadków bezpieczne wyświetlenie całego tekstu.

Warto pamiętać o tym, że sama długość wyświetlanego w Google tytułu nie zależy od ilości znaków, ale ich szerokości. Przykład? Litera „W” zajmuje dużo więcej niż „i” czy „j” a co za tym idzie, wpłynie na finalny limit wyświetlanych znaków.

Unikaj tagów title pisanych wielkimi literami

Mimo iż może się wydawać, że tytuły pisane wielkimi literami są lepiej widoczne, to w praktyce utrudniają czytanie, a to z kolei wpływa negatywnie na odbiór przez użytkowników. Co więcej, wielkie litery zajmują więcej miejsca i mogą ograniczać ilość wyświetlanych znaków.

Używaj słów kluczowych z głową

Tag title nie może być traktowany jako okazja do umieszczenia maksymalnej ilości słów kluczowych. Należy pamiętać o tym, że powinien być tworzony z myślą o użytkownikach i pełnić funkcję informacyjną. Przesadne nasycenie tytułu słowami kluczowymi, gdzie zamiast opisu i zachęty do wejścia zaprezentujemy zlepek słów kluczowych w różnych odmianach, z dużą dozą prawdopodobieństwa przyniesie efekt odwrotny do oczekiwanego. Takie działanie negatywnie wpłynie na ocenę algorytmów, ale również samych użytkowników poszukujących odpowiedzi na wpisaną w oknie wyszukiwarki frazę. 

Postaw na unikalne tagi title

Stosowanie unikalnych tytułów pozwala lepiej zrozumieć algorytmom Twoją stronę, a przy tym wyróżnić się na tle setek i tysięcy konkurentów. Unikalność w tej kwestii dotyczy zarówno tagów title stron w obrębie Twojej witryny, jak i względem konkurencji.

Unikaj domyślnych tagów title

Domyślny tytuł (taki jak „strona główna”) nie tylko jest zmarnowaną okazją do wprowadzenia ważnych słów kluczowych, ale naraża Cię na to, że Google samo zmieni jej nazwę – na przykład na tytuł zawierający jedynie nazwę marki.

Zwróć uwagę na kolejność umieszczania słów kluczowych

Słowa kluczowe w tytule są podstawą, ale znaczenie ma nie tylko ich odpowiedni dobór, a także umiejscowienie. Tutaj zasada jest prosta: im słowa znajdują się bliżej początku tytułu, tym mogą mieć większy wpływ na pozycjonowanie i współczynnik klikalności. Trzeba pamiętać o tym, że użytkownicy bardzo często jedynie skanują wyniki wyszukiwania po pierwszych słowach, a o wybraniu konkretnej strony decydują sekundy.

Co to oznacza? Na przykład pozycjonując produkty w sklepie internetowym, unikamy schematu [nazwa sklepu] – [kategoria produktu] – [nazwa produktu], gdyż to, co faktycznie użytkownika interesuje, znajduje się w tym wypadku na samym końcu. Przez to najważniejsza część tytułu nie rzuca się w oczy, a do tego narażona jest na przycięcie, gdy ilość znaków przekroczy limit.

Nie zapominaj o marce

Opisany wyżej schemat wcale nie wyklucza stosowania w tagach title nazwy Twojej marki. Co więcej, będzie to nawet wskazane, gdyż w wielu przypadkach dobra rozpoznawalność wpłynie pozytywnie na współczynnik klikalności. Warto jednak stosować zasadę umieszczania nazwy marki na końcu tytułu. 

Pisz do swoich klientów

Ustaliliśmy już, że tagi title bezpośrednio wpływają na efektywność pozycjonowania danej strony internetowej, ale nie możemy zapominać o tym, że w pierwszej kolejności powinny być tworzone z myślą o użytkownikach. To tag title ma ich przekonać w kilka sekund, że to właśnie na Twojej stronie znajdą odpowiednie informacje. Tag title to pierwszy kontakt z potencjalnym klientem, dlatego powinien jak najdokładniej informować, a przy tym tworzyć pozytywny przekaz będący zapowiedziom wartościowych treści, produktów czy usług. 

Testuj nowe tagi title i szybko reaguj na efekty zmian

Stosowanie różnych schematów oraz bieżące analizowanie ich skuteczności jest jednym z najlepszych sposobów na osiągnięcie wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Nie zrażaj się gorszymi wynikami – wyciągaj z tego wnioski, koreluj wyniki z wprowadzonymi zmianami i bądź gotowy na szybkie reagowanie. Co ważne, nie należy się bać zmiany tytułu. Jeśli nie będzie wystarczająco skuteczny, zmień go ponownie, lub wróć do poprzedniej wersji, jeśli osiągała lepsze wyniki. 

Szybka ściąga w tworzeniu skutecznych tagów title:

  • Staraj się nie przekraczać 60 znaków,
  • Używaj dopasowanych do treści słów kluczowych,
  • Umieszczaj słowa kluczowe w pierwszej kolejności,
  • Pamiętaj o naturalności – nie przesycaj tytułu frazami,
  • Pisz z myślą o użytkownikach,
  • Zawsze używaj unikalnych tytułów,
  • Mądrze lokuj swoją markę w tytule,
  • Stale testuj nowe rozwiązania i analizuj ich wpływ.

Podsumowanie

Tag title to niepozorne narzędzie, które wykorzystywane w odpowiedni sposób może bezpośrednio przełożyć się na wysokość pozycji Twojej strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Mimo iż tworzenie odpowiednich tytułów wydaje się skomplikowane, to przy odrobinie wprawy wcale nie zajmuje dużo czasu, a efekty prawidłowych działań widać gołym okiem!
Jeśli potrzebujesz pomocy w zoptymalizowaniu dotychczasowych działań SEO lub dopiero planujesz ich wdrożenie, na każdym etapie służymy naszą wiedzą i doświadczeniem. W razie jakichkolwiek pytań chętnie na wszystkie odpowiemy i zapraszamy do kontaktu - Kontakt do Agencji Seo Before After.

Kamil Winiszewski
Kamil Winiszewski
Pasjonat ogólnopojętego marketingu internetowego. Od wielu lat zajmuje się SEO ale przez strach przed efektem Dunninga-Krugera nie ma śmiałości nazywania się ekspertem.

Powiązane wpisy

Zarezerwuj termin

bezpłatnej konsultacji SEO ze specjalistą

Wyślij formularz