Klastry tematyczne (znane również jako content hub) to jedno z najważniejszych pojęć w nowoczesnym pozycjonowaniu stron internetowych. To właśnie one są jasnym sygnałem dla Google, że nasza witryna zawiera dużą ilość przydatnych treści powiązanych z danym tematem. Jak działają klastry tematyczne i dlaczego warto się nimi zainteresować? Dokładnie to przeanalizujemy.
Nowoczesne SEO to przede wszystkim działania, które mają pokazać algorytmom wyszukiwarki Google, że nasze strony zawierają treści odpowiadające słowom kluczowym, a przy tym cechują się większym autorytetem niż w przypadku konkurencji. Tutaj najlepiej sprawdzają się tytułowe klastry tematyczne, wpisujące się w nowy sposób ustalania rankingów w SERP-ach.
Co się zmieniło w pozycjonowaniu? Google nie szuka już tylko słów kluczowych umieszczonych w treści strony internetowej. Teraz szuka też synonimów, powiązanych tematów, a także odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące danej branży. Odpowiedzią na te zmiany jest właśnie metoda klastrów tematycznych, która staje się jedną z podstawowych składowych strategii pozycjonowania wśród wielu specjalistów SEO. Dzięki niej Google uznaje pozycjonowaną witrynę za branżowy autorytet, gdzie użytkownicy mogą znaleźć wiele przydatnych i wyczerpujących treści związanych z interesujących ich tematem.
Oczywiście budowanie klastrów tematycznych wymaga poświęcenia czasu i zmiany podejścia w tworzeniu treści, ale w zamian gwarantuje wzrost autorytetu witryny w ocenie algorytmów Google. To natomiast w dłuższej perspektywie oznacza poprawę wyników w rankingach wyszukiwań, a co za tym idzie większą ilość odwiedzin oraz konwersji.
Czym są klastry tematyczne (content huby)?
Klaster tematyczny to opublikowana w danej witrynie internetowej grupa pokrewnych treści. Treść klastra stanowi rozwinięcie głównego tematu, czyli content bardziej szczegółowy i dokładniej zagłębiający się w daną tematykę. Sam klaster tematyczny ma za zadanie odpowiadać na wszelkie pytania użytkowników, które dotyczyć będą określonego obszaru tematycznego w konkretnej niszy branżowej.
Każdy klaster tematyczny zbudowany jest tak, aby krążył semantycznie wokół treści filaru (lub strony filarowej). Filar natomiast skupia się na szerokim obszarze tematycznym i targetowany są na ogólne słowa kluczowe z dużą liczbą wyszukiwań w Google.
Zawartością klastra będą artykuły (np. blogowe) na podtematy lub często zadawane pytania ukierunkowane na mniej popularne słowa kluczowe. Ważne jednak, aby miały związek semantyczny z tematem głównym.
Najłatwiej to przeanalizować na przykładzie. Na potrzeby tego tekstu przyjmiemy, że Twoja firma sprzedaje gotowe szablony CV, a także oferuje usługę przygotowywania profesjonalnego Curriculum Vitae. Jak w tym wypadku zacząć tworzenie klastrów tematycznych? Podstawą będzie optymalizacja treści filarowych pod kątem frazy „pisanie CV”. Natomiast poniżej filaru w witrynie znajdą się treści targetowane na powiązane słowa kluczowe. Mogą to być między innymi:
profesjonalne CV managera,
CV na zamówienie,
pomoc w napisaniu CV.
Wymienione wyżej frazy nadal powiązane są z hasłem „pisanie CV”, a przy tym są dużo bardziej zawężone. Jak widzimy, jedna fraza skoncentrowana jest na rodzaju stanowiska. Liczbę takich klastrów tematycznych w ramach naszej witryny określa przede wszystkim całkowita liczba produktów lub usług oferowanych przez firmę. W naszym przykładzie będą to zatem treści nie tylko związane z usługą przygotowywania dokumentów, ale i sprzedażą gotowych szablonów.
Dlaczego sugerujemy wprowadzenie klastrów tematycznych do strategii SEO?
Jakie korzyści niesie za sobą stosowanie klastrów tematycznych i dlaczego są one uważane za idealną długoterminową strategię podczas zwiększania widoczności strony dla często wyszukiwanych fraz?
Zasada jest tu prosta: stosunkowo nowe domeny muszą zmagać się przede wszystkim z niskim wskaźnikiem Domain Authority, a to oznacza, że ciężko im zdobyć wysokie pozycje w przypadku najpopularniejszych fraz. Na początku nie pomagają tutaj nawet rozbudowane treści o wysokiej jakości.
W tej sytuacji z pomocą przychodzą właśnie klastry tematyczne, które mają w krótkim czasie zwiększyć widoczność dla mniej konkurencyjnych słów kluczowych. Tak wygenerowany ruch oraz sukcesywne budowanie autorytetu, w dłuższej perspektywie prowadzi do osiągania wyższych pozycji dla najpopularniejszych fraz dopasowanych do danych produktów lub usług.
Cele klastrów tematyczny w pozycjonowaniu stron internetowych to przede wszystkim:
Pozyskiwanie ruchu z długiego ogona i słów kluczowych o mniejszej liczbie wyszukiwań,
Nowoczesne podejście do pozycjonowania stron internetowych wymaga nieszablonowego podejścia i szybkiego reagowania na wszelkie zmiany. Bacznie obserwujemy, w którą stronę rozwija się cała branża i zgodnie z tym kierunkiem dopasowujemy naszą ofertę. Dlatego właśnie poza samym projektowaniem klastrów tematycznych oraz budowaniem hierarchii witryny internetowej, oferujemy naszym klientom kompleksową usługę dostarczania zoptymalizowanych treści, dopasowanych do wspólnie opracowanej strategii.
Copywriting specjalistyczny
Podstawą tych działań jest grono copywriterów pracujących w agencji SEO BEFORE AFTER. Każdy z nich specjalizuje się w ściśle określonych tematach, dzięki czemu jesteśmy w stanie zagwarantować najwyższej jakości teksty, którym daleko do często spotykanych przeredagowanych zlepków kilku artykułów. Przykład? Gdy tworzymy treści medyczne, powierzamy je lekarzom oraz osobom z wykształceniem medycznym, a nie samozwańczym specjalistom zdobywającym wiedzę nigdzie indziej, jak właśnie w wyszukiwarce Google. Specjalizujemy się między innymi w tworzeniu profesjonalnych opisach schorzeń, opisów metod leczenia oraz merytorycznych artykułów blogowych.
Współpraca copywriterów z działem strategicznym
Kolejna kwestia to fakt, iż nasi copywriterzy ściśle współpracują z działem strategicznym. Dzięki temu mamy pewność, że całość zostanie odpowiednio zoptymalizowana i będzie współgrać z uprzednio zaprojektowaną strategią klastrów tematycznych oraz przeprowadzoną analizą słów kluczowych.
Jasne zasady współpracy
Oczywiście zawsze pozostajemy do usług naszych klientów i jesteśmy otwarci na ewentualne uwagi, a korekty nanosimy bez najmniejszego grymasu na twarzy. Musimy jednak przyznać, że takie sytuacje należą do rzadkości, a nasi klienci doceniają tworzone przez nas wyczerpujące temat treści, które dostarczamy na jasnych zasadach – zarówno pod kątem stawek, jak i terminów.
W razie jakichkolwiek pytań dotyczących tworzenia zoptymalizowanych treści zapraszamy do kontaktu – chętnie odpowiemy na wszelkie pytania.
Jak klastry tematyczne pomagają Google zrozumieć Twoją witrynę?
Warto wspomnieć o tym, że klastry tematyczne nie tylko pomagają w budowaniu autorytetu dla określonych obszarów tematycznych, ale także ułatwiają algorytmom Google zrozumienie hierarchii danej witryny.
Prawda jest taka, że większość firm w internecie zajmuje się więcej niż jedną specjalizacją. To właśnie sprawia, że klastry tematyczne są idealnym rozwiązaniem praktycznie dla każdego biznesu. Pierwszym krokiem będzie zatem zmiana podejścia w pozycjonowaniu i odejście od skupiania się na pojedynczych frazach kluczowych. Klastry tematyczne wymuszają na nas przemyślane grupowanie tematów, a co za tym idzie lepszą organizację całej strategii SEO.
Posłużmy się kolejnym przykładem – tym razem witryną dewelopera tworzącego oprogramowanie dla branży HR.
Klastry tematyczne na przykładzie
Zakładamy, że głównym celem tej marki dla określonego filaru treści będzie zdobycie jak najwyższej pozycji dla ogólnego i najpopularniejszego wyszukiwanego hasła – w tym wypadku „oprogramowanie HR”. Dlatego właśnie zawartość filara oferować ma kompleksowe omówienie tematu i odpowiedzi na najczęściej zadawane przez użytkowników pytania.
Treść klastra wspierającego będzie natomiast zawierała informacje powiązane z głównym tematem. Znajdziemy tam rozwinięcia bardziej szczegółowych zagadnień, czyli porady i odpowiedzi na pytania typowe dla branży, ale znacznie rzadziej wyszukiwane. Te treści umieszczone w formie artykułu na blogu mają wzmacniać wyżej wymienioną frazę kluczową.
Ponieważ całość jest ze sobą powiązana i wciąż dotyczy tematu rekrutacji, Google uzna, że ta konkretna witryna cieszy się dużym autorytetem w swojej branży. Pamiętamy o tym, że wszystkie treści z klastra odsyłają do strony filarowej, a odpowiednia hierarchia podpowiada Google, że to właśnie ona jest najważniejsza, co finalnie wpływa na wzrost jej pozycji.
Jak zbudować klaster tematyczny?
Wiemy już, czym są klastry tematyczne i dlaczego warto z nich korzystać. W jaki sposób wprowadzić je do swojej strategii SEO? Zaczynamy zawsze od zawartości filaru, a następnie sukcesywnie się od niego oddalamy.
Załóżmy na przykład, że prowadzisz agencję social media. Główna strona filaru może zatem być targetowana na ogólną frazę „strategia social media”, która w jasny sposób oddaje charakterystykę danej usługi. Skoro mamy punkt wyjścia, w celu zmapowania klastra, należy przeprowadzić dodatkowe badanie słów kluczowych. Jak to zrobić?
Autouzupełniania
Podstawową i najprostszą metodą na nowe klastry tematyczne jest skorzystanie z dobrze nam znanego paska wyszukiwania w Google. Dzięki temu sprawdzimy, jakie powiązane treści wyszukiwane są przez użytkowników, czyli naszych potencjalnych klientów.
Narzędzia propozycji słów kluczowych
W sieci nie brakuje też narzędzi SEO ułatwiających znajdowanie powiązanych słów kluczowych, zadawanych przez użytkowników pytań oraz autouzupełniania. Takie aplikacje znacznie ułatwiają planowanie rodzajów treści dla nowego klastra.
Dobierając frazy, trzeba pamiętać o tym, że mimo iż powinny osiągać znacznie mniejsze liczby wyszukiwań, to wciąż muszą być na tyle znaczące, aby dostarczać ruch na wskazane strony. Wracając do naszego przykładu ze strategią w mediach społecznościowych, łatwo w ten sposób możemy zidentyfikować kilka docelowych fraz, które pomogą nam zbudować klaster:
Strategia social media dla małych firm,
Przykłady strategii w social media,
Strategia social media na Facebooku,
Strategia w mediach społecznościowych B2B.
W tym scenariuszu mapowanie klastra tematów może wyglądać mniej więcej tak:
Strona filaru: Skuteczna strategia social media – jak ją zaprojektować?
-> Reklama i strategia social media dla małych firm – poradnik
-> Jak powinna wyglądać strategia social media w 2021 roku?
-> Strategia social media B2B – sprawdzone sposoby
Tematyka artykułów wspierających filar powinna być rzadziej wyszukiwana, ale przy tym dużo mniej konkurencyjna. To, co najważniejsze, to powiązanie tematyczne z filarem, który musi zawsze stanowić podstawę całej strategii. Gdy treści targetowane na mniej popularne słowa kluczowe zaczną się pozycjonować, Google zacznie postrzegać Twoją witrynę jako solidną markę i autorytet w danej branży, co automatycznie przełoży się na lepszą widoczność treści głównej, czyli filaru.
Rola linków wewnętrznych w klastrach tematycznych
Co łączy filar z treściami klastra poza samą tematyką? Oczywiście są to linki wewnętrzne, które są podstawą w budowaniu czytelnej struktury całej witryny. To ważne, gdyż pozwala algorytmom Google zrozumieć:
Dopasowanie treści,
Zależności pomiędzy nimi,
Znaczenie każdej z nich.
Dlatego linkując treści w ramach strategii klastrów tematycznych, należy pamiętać o tym, że filar zawsze musi pozostawać na samym szczycie hierarchii. To właśnie w ten sposób jasno pokazujemy algorytmom Google, że ze wszystkich treści w tym klastrze, strona filarowa jest najważniejsza i to ona powinna być częściej promowana.
Co prawda zdarzają się wyjątki, to w zdecydowanej większości wypadków nie linkujemy zawartości danego klastra do filarów z innych zakresów tematycznych. Ta praktyka ponownie ma na celu ułatwienie odpowiedniego odczytania struktury witryny algorytmom Google. Poza tym umożliwia to skuteczniejsze przekazywanie PageRank’a w ramach całego klastra tematycznego.
O czym jeszcze pamiętać? Liczba klastrów uzależniona jest przede wszystkim od zakresu usług i produktów oferowanych w ramach konkretnej witryny,
Klastry tematyczne i kanibalizacja słów kluczowych
Prawidłowe grupowanie tematów finalnie przekłada się na zwiększenie liczby słów kluczowych kierujących do pozycjonowanej witryny. Jednak trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że niepoprawnie zoptymalizowana treść klastra (np. zbyt duże podobieństwo tematyczne) skutkuje kanibalizacją słów kluczowych.
Dlaczego tak się dzieje? Gdy klaster nie zostanie właściwie zoptymalizowany, algorytmy Google będą miały problem z określeniem najważniejszej i najlepiej dopasowanej treści pod kątem danych słów kluczowych. W takiej sytuacji strony filarowe często zaczynają pozycjonować się pod kątem fraz, na które kierowane były treści klastra i na odwrót. Co zrobić w takiej sytuacji? Oto podstawowe kroki pozwalające rozwiązać ten problem:
Sprawdź wyniki treści (content score) w jednym z narzędzi do analizy SEO – Możliwe, że Twoja strona filarowa jest lepiej zoptymalizowana pod kątem fraz z długiego ogona, niż Ci się wydaje.
Przeglądnij tytuły i nagłówki H1 – Upewnij się, że nagłówki napisane są w sposób, który jasno wskazuje targetowane słowa kluczowe i tematy.
Sprawdź linki wewnętrzne – Być może przekazujesz zbyt duże wartości PageRank do treści klastra, zamiast do stron filarowych. Odnośniki w stronach filarowych powinny znajdować się między innymi w menu lub stopce witryny.
Pozyskuj linki kierujące do filaru – Pamiętaj o tym, że linki zewnętrzne są dla Google jednym z kluczowych sygnałów rankingowych. Dlatego strategia linkowania zewnętrznego powinna koncentrować się na pozyskiwaniu odnośników prowadzących bezpośrednio do kluczowych stron filaru.
Podsumowanie
Strategia klastrów tematycznych to jeden z najlepszych sposobów na planowanie i zarządzanie zoptymalizowanym contentem. Tak naprawdę, należy trzymać się tej metody tak długo, jak będą tylko pojawiać się kolejne pytania, które mogą zadawać nasi potencjalni klienci. Stały rozwój klastrów tematycznych przełoży się na sukcesywny wzrost pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania, a w tym na pozycjonowanie treści filarowych. Z czasem algorytmy Google zaczną postrzegać nasze treści jako wartościowe odpowiedzi na frazy kluczowe dla danej branży, a także uznają naszą witrynę za autorytet godny polecania w pierwszej kolejności.
Kamil Winiszewski
Pasjonat ogólnopojętego marketingu internetowego. Od wielu lat zajmuje się SEO ale przez strach przed efektem Dunninga-Krugera nie ma śmiałości nazywania się ekspertem.
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.