Podczas ostatniego hangoutu English Google SEO office-hours z 27 listopada, John Muller, Senor Webmaster Trends Analyst w Google, przeanalizował na żywo kwestię wpływu długości zakotwiczonych tekstów (anchor text) na pozycjonowanie. Jakie wnioski z tej rozmowy możemy wyciągnąć?
John Muller omówił głównie różnicę między długimi a krótkimi tekstami, używanymi w opisywaniu linków na stronach internetowych. Według niego faktycznie istnieje różnica przekładająca się na wyniki w rankingach, ale nie do końca taka, jak dużej części z nas się wydaje.
Długość anchor text - jaka powinna być aby skutecznie pozycjonować stronę?
Podczas rozmowy transmitowanej na YouTube, Muller odpowiedział na tak zadane pytanie:
„Czy tratujesz anchor text, który zawiera wiele słów inaczej niż ten składający się tylko z dwóch słów?
Mam na myśli to, czy przypisujesz większa wartość tym dwóm słowom w porównaniu do tekstu z siedmioma lub ośmioma słowami?
Na przykład – anchor text z dwoma słowami, jak tanie buty, a rozwinięta wersja z siedmioma słowami tutaj możesz kupić tanie buty”.
Jaka była odpowiedź Mullera?
Według niego Google niekoniecznie przywiązuje różne wagi krótkim i długim tekstom linków w kontekście wpływu na rankingi. Jednak anchor text z większą ilością słów dale Google szansę lepszego zrozumienia kontekstu linkowania, a także samej strony, do której prowadzi łącze. Lepszy kontekst może natomiast wpływać na wyższe pozycjonowanie stron internetowych w rankingach.
Ponieważ sam kontekst linkowania ma dla Google duże znaczenie i pozwala skuteczniej pozycjonować daną stronę, ważne będzie zrozumienie tego, że algorytm faktycznie przetwarza cały anchor text. Google wykorzystuje te informacje w celu lepszego „zrozumienia” podlinkowanej witryny.
Oto pełna wypowiedź Mullera na ten temat:
„Nie sądzę, abyśmy robili coś specjalnego w kwestii ilości słów w anchor textach, a raczej używamy ich, jako sposobu zapewnienia dodatkowego kontekstu dla poszczególnych stron.
Czasami, masz długi anchor text, który daje nam dużo więcej informacji. Czasami będzie to zbiór różnych słów kluczowych. Z tego punktu widzenia, żaden z nich nie będzie lepszy lub gorszy. Powinieneś traktować je, jako sposób na łatwiejsze zrozumienie tego, co użytkownicy znajdą na podlinkowanej stronie.
Nie powiedziałbym, że krótszy anchor text będzie lepszy lub gorszy – to po prosty inny kontekst”.
Co to oznacza dla specjalistów SEO i właścicieli stron internetowych?
Musimy pamiętać o tym, że anchor text ma być narzędziem, który ma ułatwić algorytmom Google zrozumienie linkowanych stron oraz kontekstów, w jakich występują. Oczywiście nie oznacza to, że dla każdego linku musimy pisać długi i szczegółowy anchor text, ale warto to wziąć pod uwagę zwłaszcza przy tych najbardziej istotnych odnośnikach.
Jakie treści warto linkować z długim tekstem? Będą to przede wszystkim:
Cenne i ważne informacje na stronie,
Content udostępniany na innych stronach,
Strony z linkami do Twojej witryny,
Strony ze wzmiankami o Tobie lub Twojej marce / produkcie.
Tak, jak mówi Muller, długi anchor text nie będzie sam w sobie czynnikiem wpływającym na pozycję w rankingach. Jednak warto je stosować z myślą o dostosowywaniu stron pod kątem algorytmów i ich dokłądniejszej oceny.
Całość nagrania możecie przesłuchać pod tym linkiem:
Kamil Winiszewski
Pasjonat ogólnopojętego marketingu internetowego. Od wielu lat zajmuje się SEO ale przez strach przed efektem Dunninga-Krugera nie ma śmiałości nazywania się ekspertem.
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.