Kwestia zawieszania wizytówek w Google Moja Firma znana jest już od dawna i dosięgnąć może każdego. Problem nasilił się, gdy Departament Sprawiedliwości w Stanach Zjednoczonych rozpoczął dochodzenie w sprawie podejrzeń względem Google, gdzie analizowane było potencjalne nadużywanie pozycji firmy na rynku reklamy internetowej. To wtedy pojawił się nowy algorytm odpowiadający na zawieszanie i usuwanie wizytówek na szeroką skalę.
O ile samo zawieszenie nie powinno stanowić dużego problemu, to właściciele kont GMF narzekali na sposób komunikacji, a właściwie jej brak. Do tej pory o zawieszeniu wizytówki mogli dowiedzieć się jedynie podczas logowania się do swojego konta Google Moja Firma. Często w praktyce przekładało się to na mniejszą ilość telefonów, wizyt czy ruchu na stronie, a fakt ten łączony był z zawieszeniem wizytówki dopiero po jakimś czasie.
Co znajdzie się w powiadomieniu o zawieszeniu wizytówki?
Zgodnie z nowo wprowadzonym prawem europejskim, Google od teraz będzie powiadamiać właścicieli firm o podjętych działaniach względem ich wizytówki. W tym celu będą wysyłane formalne powiadomienia za pośrednictwem poczty e-mail. W wiadomości znajdzie się informacja o tym, że wizytówka faktycznie została zawieszona. Aby usprawnić proces, dołączone zostaną również linki do wskazówek zawierających wytyczne i wymagania oraz formularz pozwalający wnioskować o przywrócenie konta Google Moja Firma.
Niestety właściciele kont nie mają co liczyć na dokładniejsze wskazówki ze strony Google. Z tego co wiemy, Google odmawia podawania powodów, które wpłynęły na zawieszenie wizytówki, aby nie dawać wskazówek osobom oraz firmom tworzącym fałszywe wpisy i spamerom.
Dwa rodzaje zawieszenia wizytówki: miękkie i twarde
Zawieszenia wizytówek w Google możemy podzielić na dwa rodzaje. Zawieszenie miękkie nie pozwala na zarządzanie wizytówką. Właściciele w tym wypadku nie mogą zaktualizować godzin pracy ani odpowiadać na recenzje użytkowników. Mimo to wizytówka pozostaje wciąż widoczna online i pokazuje się w wynikach wyszukiwania. Zawieszenie twarde powoduje natomiast całkowite usunięcie wpisu dotyczącego danej firmy. W praktyce Google częściej stosuje właśnie tę opcję. Co w takim wypadku?
Przede wszystkim spokój
Gdy już dojdzie do zawieszenia wizytówki w Google, właściciel lokalnej firmy musi dokładnie przeanalizować zaistniałą sytuację. Kluczem do rozwiązania jest dokładne przeczytanie wytycznych oraz zastosowanie się do wszystkich punktów. Panika i wysyłanie formularza przed dokładnym sprawdzeniem wytycznych i wprowadzeniem zmian nic nie wskóra, a tylko zaszkodzi. Często zawieszenie może być spowodowane drobnym błędem jak na przykład źle wpisana nazwa firmy czy adres punktu sprzedaży. Jednak, gdy wykroczenia są poważniejsze lub trudne do zlokalizowania, przed wysłaniem formularza warto zwrócić się z prośbą o pomoc do specjalisty lub firmy zajmującej się pozycjonowaniem. Dzięki temu szanse na pozytywne rozpatrzenie sprawy znacząco wzrosną, a jest o co walczyć, gdyż po przywróceniu wpisu cała zawartość wizytówki oraz pozycja w rankingu wracają w ciągu 72 godzin.
Duża zmiana na plus, ale mogłoby być lepiej
Mimo iż w wiadomościach do właścicieli kont Google Moja Firma nie będzie pojawiała się przyczyna zawieszenia konta, to i tak można potraktować tę zmianę, jako bardzo duży plus. To nie tylko szansa na szybsze przywrócenie widoczności firmy w wynikach wyszukiwania, ale również minimalizacja strat, których przyczyna mogłaby być trudna do zlokalizowania bez powiadomienia od administracji Google.
Kamil Winiszewski
Pasjonat ogólnopojętego marketingu internetowego. Od wielu lat zajmuje się SEO ale przez strach przed efektem Dunninga-Krugera nie ma śmiałości nazywania się ekspertem.
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.