Czy pozycjonowanie stron lokalnie w Google może wpłynąć na przychody w Twojej firmie działającej na lokalnym rynku? Zdecydowanie tak i to o kilkaset procent! Jak to zrobić? Przygotowaliśmy kompleksowy przewodnik, który pomoże Ci zaplanować odpowiednie działania. Wszystko po to, aby przyciągnąć nowych klientów i wyprzedzić konkurencję.
Skuteczna strategia lokalnego SEO to dla wielu firm absolutna podstawa planu marketingowego. Nie ma się czemu dziwić. Gdy popatrzymy na lokalne pozycjonowanie stron w szerszej perspektywie, to okaże się, że jest najtańszą formą reklamy!
Wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania przekładają się również na wizerunek samej firmy. W połączeniu z profesjonalnymi treściami zbudujesz wizerunek eksperta na lokalnym rynku, a wizytówka w Google Moja Firma będzie przekładać się na większą ilość konwersji. W naszym przewodniku poznasz również możliwości, jakie oferuje pakiet usług Google Moja Firma. Zapraszamy!
1. Zwiększ widoczność dzięki Google Moja Firma (Google My Business)
Bez wątpienia wyszukiwarka Google jest najpopularniejszym rozwiązaniem tego typu na rynku. Aktualne statystyki wskazują, że wyraźnie dominuje nad konkurencją, obsługując 86% wyszukań z komputerów i 95% wszystkich zapytań z urządzeń mobilnych!
To między innymi dlatego usługi Google Moja Firma odgrywają tak kluczową rolę w obecności firmy w internecie i przyciąganiu lokalnych klientów. W najprostszych słowach: jeśli nie korzystasz z Google Moja Firma, tracisz potencjalnych klientów, a przez to pieniądze w firmie każdego dnia.
Warto zwrócić uwagę na to, że dobrze widoczna wizytówka w Google Moja Firma przekłada się na natychmiastowe zwiększenie wyszukań Twojej firmy. Co więcej, strona będzie pokazywała się bezpośrednio osobom zainteresowanym produktami lub usługami właśnie w niewielkiej odległości od Twojego punktu stacjonarnego.
Dzięki ostatnim zmianom algorytmów Google, czynnik lokalizacyjny ma ogromne znaczenie w kontekście pozycjonowania stron i rankingu wyników wyszukiwania. Dzięki temu dobrze skonfigurowana wizytówka w Google Moja Firma będzie osiągała lepsze wyniki niż strony z wysokimi notami w rankingach, jednak niedopasowane lokalnie.
2. Zoptymalizuj swój profil w Google Moja Firma
Twój profil w Google Moja Firma musi być tak samo pieczołowicie przygotowany i zoptymalizowany, jak docelowa witryna. Kluczowe jest dostarczenie wartościowych informacji o Twoim biznesie, a im więcej szczegółów w profilu, tym lepiej dla wyszukiwarki. Każdy szczegół może zostać dopasowany do słów kluczowych wpisanych przez użytkownika, a to szansa na zdobycie nowego klienta.
Dane Twojej firmy
Pamiętaj o tym, aby wypełnić wszystkie dostępne opcje. Każdy szczegół może przekładać się na maksymalizowanie pojawiania się Twojej strony w wynikach lokalnego wyszukiwania. Absolutną podstawą są tak zwane „NAP details”, czyli dane takie jak nazwa firmy, adres oraz numer telefonu. Koniecznie sprawdź poprawność wszystkich danych, ponieważ są one sprawdzane przez Google, a błędy mogą prowadzić nawet do zawieszenia i usunięcia wizytówki.
Optymalizuj frazy kluczowe
Staranna konfiguracja wizytówki, to bardzo ważna kwestia, jednak to optymalizacja strony docelowej ma największe przełożenie na pozycję w wynikach wyszukiwania. W tym celu musisz dobrać słowa i frazy kluczowe, którymi nasycisz treści.
Dobrym pomysłem będzie również umieszczenie frazy kluczowej w nazwie firmy. Oczywiście bez przesady — musi to być naturalne i nie wyglądać na upychanie słów kluczowych gdzie popadnie.
Zwróć uwagę na kategorie
Jednym z podstawowych błędów podczas konfiguracji konta Google Moja Firma, jest wybór nieodpowiedniej kategorii działalności. Google wciąż rozwija listę dostępnych kategorii i z pewnością znajdziesz tą właściwą. Jeśli nie wiesz, którą wybrać, zobacz na ustawienia wpisów u Twojej konkurencji.
3. Zwiększ widoczność na lokalnym rynku dzięki katalogom
Korzystanie z katalogów kilka lat temu było uznawane za podstawę działań związanych z widocznością strony w internecie. Teraz raczej służą do weryfikacji informacji o danej firmie.
Sprawdź każdy katalog, zanim z niego skorzystasz
Przed skorzystaniem z katalogu sprawdź, jaką ma renomę oraz ilości odwiedzin. Wysoki odsetek spamu wpłynie negatywnie na pozycję witryny, zamiast jej pomóc. Tak samo ważny będzie domain authority, który ocenia jakość danej strony.
Jak sprawdzać katalogi?
Do sprawdzenia jakości danego katalogu możesz skorzystać z dostępnych narzędzi SEO. W ten sposób zobaczysz, jaką renomą w wyszukiwarce cieszy się dana strona, oraz ile osób z niej korzysta. Oto główne z nich:
Semstorm - przyjazne narzędzie pozwalające na zarówno szybki przegląd "wartości" każdej strony jak i zaawansowane analizy, a co ważniejsze - jest to polskie narzędzie :) Link: https://app.semstorm.com/
SEMRush - prawdziwy kombajn SEO, który pozwala przeprowadzić dogłębną analizę każdej witryny.
Ahrefs Website Authority Checker - to darmowe i łatwiejsze w obsłudze od SEMRush pozwala z łatwością ocenić wiarygodność danej witryny. Znajdziesz je tutaj: https://ahrefs.com/pl/website-authority-checker
Mozbar - jest rozszerzeniem do przeglądarki Chrome, które pozwala w wygodny sposób sprawdzać autorytet danej strony oraz pozycję w wynikach wyszukiwania,
Alexa oraz Similarweb - to narzędzia, które między innymi używane są przez agencje do oceny popularności blogów przy szukaniu influencerów do współpracy. Świetnie sprawdzą się również w ocenie katalogów.
Korzystaj ze sprawdzonych i renomowanych katalogów
Zacznij od umieszczenia danych swojej firmy w największych katalogów mieście lub województwie. Z nich dane często są automatycznie transferowane do mniejszych katalogów, a ilość informacji o Twojej stronie rośnie i zwiększa jej widoczność w internecie.
Katalogi możemy podzielić na te darmowe oraz płatne. Z których lepiej korzystać? Nie ma na to reguły, jednak w przypadku tych bezpłatnych wskazana jest większa czujność i dokładne przeczytanie regulaminu. Niestety zdarzają się sytuacje, że bezpłatny katalog po roku wystawia fakturę. Kolejny raz okazuje się, że co tanie, bywa w efekcie końcowym drogie.
Znajdź katalogi branżowe i lokalne
Gdy już dodasz witrynę do głównych katalogów, poszukaj tych, które są specyficzne dla Twojego rodzaju działalności w konkretnej lokalizacji. Przykładem mogą być katalogi skupiające oferty fotografów, z podziałem na miasta i województwa. W ten sposób zwiększysz widoczność strony nie tylko lokalnie, ale w konkretnej branży.
Szukaj lokalnych katalogów branżowych, ale również ogólnopolskich katalogów niszowych, gdzie masz większą szansę trafić z usługą lub produktem do potencjalnego klienta.
4. Strategia dystrybucji treści kluczem do wysokich pozycji
Już od kilku ostatnich aktualizacji algorytmów Google daje jasno do zrozumienia: wartościowe treści muszą być podstawą skutecznej strategii SEO. Tworząc treści, musisz przede wszystkim myśleć o użytkownikach. Teksty muszą być dla nich ciekawe i dostarczać poszukiwanych informacji. Strategia contentowa jednak różni się w zależności od tego, czy działasz tylko w jednej lokalizacji lub masz więcej punktów stacjonarnych. Aby całość przynosiła efekty w procesie pozycjonowania strony, a pojedyncze działania się nie kanibalizowały, niezbędne jest przeanalizowanie ich w długoterminowej perspektywie.
Publikuj treści związane z Twoją lokalizacją
Pozycjonując firmę lokalnie, nie zapominaj o dodawaniu treści związanej z daną lokalizacją. Możesz w tym celu wykorzystać informacje o branżowych aktualnościach z Twojej okolicy lub wydarzenia, w których Twoja firma uczestniczy. W ten sposób dodajesz treści doceniane przez algorytmy, a przy tym budujesz swoją wiarygodność i pozycję eksperta w danej dziedzinie.
W tym celu świetnie sprawdzą się publikacje w ramach konta Google Moja Firma. Łatwo tu zbudować przewagę nad konkurencją. Zaplanuj harmonogram publikacji z odpowiednim zapasem, a systematyczne dodawanie treści znacząco wpłynie na widoczność Twojej wizytówki.
Co publikować w GMF? Nie muszą to być typowe blogowe treści. Możesz w tym celu wykorzystać nawet zajawki swoich pełnych artykułów, a tam linkować do pełnej wersji na stronie firmowej. Wpisami mogą być również wydarzenia, zdjęcia produktów czy już zrealizowanych projektów.
Rodzaje wpisów w Google Moja firma:
Nowości: tu dodasz ogólne informacje dotyczące Twojej firmy. Mogą to być opisy, zdjęcia, a nawet filmy. Przykładem takiego wpisu będzie publikacja nowego menu w restauracji czy nowy cennik zakładu krawieckiego.
Wydarzenia: dodając je, możesz nadać tytuł, datę oraz godzinę rozpoczęcia i zakończenia wydarzenia.
Oferty: tu przedstawisz informacje o ofertach promocyjnych i wyprzedażach. Dodatkowo umieścisz tam daty oraz godziny rozpoczęcia i zakończenia akcji.
Produkty: gdy je dodasz, pojawią się na karcie „Produkty”.
Aktualizacja godzin: po zaktualizowaniu godzin otwarcia punktu lub ponownym otwarciu lokalu, Twoi klienci zobaczą aktualną informację.
Firmy z jedną lokalizacją
Jeśli Twoja firma koncentruje swoją działalność tylko w jednej lokalizacji, warto dodać nazwę miejscowości lub miasta w adresach URL oraz tytułach stron. Wykorzystywane frazy kluczowe w treści powinny zawierać dodatkowo nazwę wskazującą na lokalizację. Co ważne, frazy kluczowe muszą brzmieć naturalnie, dlatego nie należy obawiać się odmian słów oraz synonimów. Algorytmy Google świetnie sobie radzą z ich rozpoznawaniem!
Schemat:
[fraza kluczowa] + miejscowość
[fraza kluczowa] w + miejscowość
Przykłady:
pozycjonowanie stron Poznań
lokalne pozycjonowanie stron Poznań
Firmy z wieloma punktami sprzedaży
Jeśli natomiast Twój biznes obecny jest w różnych lokalizacjach, musisz każdą z nich potraktować z odpowiednią uwagą. Witryna powinna zawierać różne podstrony dedykowane konkretnym miejscowościom, a każda z nich powinna zawierać zoptymalizowaną pod kątem lokalnego SEO treść. Co ważne, treści muszą być unikalne — nie mogą różnić się jedynie zmianą opisu lokalizacji. Najlepszym rozwiązaniem będzie przygotowanie dla każdej z lokalizacji dedykowanej podstrony, gdzie zawarte będą nie tylko informacje ofertowe, ale również dane adresowe, opis lokalizacji, zdjęcia a nawet krótkie wideo prezentujące dany punkt. Im bardziej wartościowa będzie podstrona dla Twojego klienta tym lepiej oceni ją również Google.
5. Budowanie sieci linków lokalnych
Budowa struktury linków prowadzących do Twojej strony wymaga sporego zaangażowania. Wcześniej wspomniane katalogi, to absolutna podstawa i z pewnością większość Twoich konkurentów również z nich korzysta. Co zatem zrobić, aby ich wyprzedzić?
Budowanie autorytetu witryny
Budowanie autorytetu, to aktualnie jedna z podstawowych kwestii w pozycjonowaniu lokalnym. Duża część technicznych zagadnień odeszła na drugi plan, a wartościowy content i właśnie wiarygodność danej strony ma coraz większe znaczenie.
Podstawą w budowaniu wiarygodności witryny jest blog firmowy, dostarczając klientom wartościowych informacji. Treści muszą być unikalne i wyczerpujące — powinny odpowiadać na zadane przez użytkownika pytania, a co więcej, wyprzedzać pytania uzupełniające i również rozwiewać wszelkie wątpliwości.
Teksty na blogu, to również okazja do uzyskania darmowych linków do Twojej witryny. Każde udostępnienie i podlinkowanie Twojego artykułu będzie wpływało na wiarygodność strony w ocenie algorytmów Google.
Wyższe pozycje lokalne dzięki lokalnym linkom
Warto pamiętać o tym, że linki umieszczane na portalach lokalnych mogą mieć dużo większy wpływ na pozycjonowanie lokalne, niż te z portali ogólnopolskich. Jak je uzyskać? Najlepiej jeśli będą pochodziły właśnie z lokalnych: katalogów, portali informacyjnych, informacji o wydarzeniach, a nawet organów państwowych, jak na przykład izby handlowej.
Linki od firm, z którymi współpracujesz
Lokalne linki, to również wzajemne polecanie między firmami działającymi w tym samym mieście, których produkty lub usługi się uzupełniają. Jeśli nie zachodzi możliwość konkurowania między sobą, a oferty jedynie się uzupełniają, warto o takie odnośniki zadbać.
Jak zwiększyć sieć lokalnych linków? Najpierw przeanalizuj dokładnie firmy, z którymi współpracujesz. Okazje mogą czaić się na każdym kroku. Kort tenisowy może polecać lokalny sklep dla tenisistów, a serwis samochodowy udostępnia łącze do pobliskiej myjni ręcznej.
6. Zarządzanie opiniami od klientów
Punkt ostatni, ale to nie znaczy, że najmniej ważny. Hasło, na którego dźwięk wielu właścicieli ma gęsią skórkę — opinie w internecie. To właśnie one często decydują o tym, którą ofertę ostatecznie klient wybierze. Kluczem do sukcesu jest odpowiednie zarządzanie recenzjami. To powinien być priorytet w każdej strategii marketingowej, w tym pozycjonowania lokalnego.
Pierwszym elementem strategii będą działania wpływające na ciągły przyrost ilości pozytywnych recenzji. Nie tylko w samej wyszukiwarce, ale również w serwisach, które skupiają opinie o firmach dostępnych w internecie.
Znajdź najbardziej wpływowe strony z recenzjami w Twojej branży
Strony z recenzjami należy podzielić na dwa typy. Pierwszy to ogólnopolskie wielobranżowe portale. Drugie natomiast to typowo niszowe rozwiązania jak te zbierające opinie o lekarzach czy mechanikach samochodowych. Którymi warto się zainteresować? Odpowiedź jest jedna: wszystkimi. Każdy z tych portali może generować większą sprzedaż i wpływać na wyższe pozycje w rankingach lokalnego wyszukiwania Google.
Lokalne pozycjonowanie stron wymaga położenia większego nacisku na serwisy skupiające się wokół Twojej branży. Z pewnością nieraz sprawdzałeś opinie o restauracji nie tylko w Google, ale na przykład w serwisach takich jak Yelp czy Trip Advisor. To właśnie tam skupiają się osoby najbardziej zainteresowane Twoją ofertą.
Przygotuj schemat zarządzania opiniami
Tak samo jak zarządzania opiniami, również ich pozyskiwania nie warto zostawiać samego sobie. Najlepiej jeśli przygotujesz pod tym kątem osobną strategię marketingową. Kluczem będzie tu zachęcenie zadowolonych klientów do zostawienia po sobie śladu w internecie. Co więcej, sam możesz klientom wskazać miejsce, gdzie chciałbyś, aby dodali recenzję.
Takie informacje mogą przekazywać pracownicy po zakończonej sprzedaży. Zadziała zarówno forma bezpośrednia, jak i na przykład ulotka dołączona potwierdzenia sprzedaży. Najłatwiejszą formą będzie jednak e-mail — zwłaszcza że umieścisz tam link kierujący bezpośrednio do miejsca, gdzie klient doda opinię.
Zdecydowanie unikaj rozwiązań, które mogą być potraktowane jako SPAM. Płatne i fałszywe recenzje, to zdecydowanie najgorsze rozwiązanie. Użytkownicy potrafią je wyczuć co wpływa na wiarygodność strony, a dodatkowo takie działania mogą skończyć się zablokowaniem konta.
Odpowiadaj na większość recenzji
Odpowiedzi na recenzje, to kolejny aspekt, którego nie może zabraknąć w Twojej strategii lokalnego SEO. Co ważne, musisz odpowiadać zarówno na te pozytywne, jak i negatywne. Każda odpowiedź powinna cechować się dużym profesjonalizmem i nigdy, ale to nigdy, nie daj ponieść się emocjom, gdy odpisujesz na negatywną recenzję. Z punktu widzenia, działa to jeszcze gorzej niż sama negatywna ocena. Odpowiedzi na recenzję traktuj, jako formę reklamy swojej firmy.
Pozytywne recenzje: Klient, który ją zostawia, musi faktycznie być zadowolony z jakości usług lub produktu. Na dodanie recenzji poświęca swój czas, a Twoja odpowiedź będzie najlepszą formą podziękowania.
Negatywne recenzje: Jak dobrze wiemy, klienci piszący negatywne recenzje potrafią być bardzo mocno zmotywowani i przekonani o swojej racji. Pamiętaj, masz jedną szansę, aby zażegnać ten mikro-kryzys. Sama odpowiedź, nie jest tylko wiadomością do tego konkretnego klienta, ale również wyraźnym sygnałem, jak radzisz sobie z obsługą klienta i rozwiązywaniem problemów.
Lokalne pozycjonowanie stron to inwestycja, która zawsze się zwraca
Dobrze prowadzone działania w ramach strategii lokalnego pozycjonowania stron internetowych, mogą zwiększyć obroty w firmie o kilkaset procent. Jest to niedroga forma marketingu o ogromnych możliwościach, których żadna lokalna firma nie powinna ignorować. Oczywiście konkurencja wciąż rośnie, jednak rośnie również ilość opcji, jakie możemy wykorzystać, aby wspiąć się na sam szczyt rankingów Google. Co więcej, pozycjonowanie stron lokalnie daje często lepsze wyniki i wyższe pozycje niż wyniki ogólnopolskie! Wykorzystaj swoją lokalizację, zbuduj renomę i zacznij budować solidne zaplecze, które będzie pracować na Twój zysk.
Kamil Winiszewski
Pasjonat ogólnopojętego marketingu internetowego. Od wielu lat zajmuje się SEO ale przez strach przed efektem Dunninga-Krugera nie ma śmiałości nazywania się ekspertem.
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.