«
»
02/26/2021

Pozycjonuj (pod)strony internetowe a nie całe witryny!

Bezpłatna wycena pozycjonowania Twojej strony www

Zastanawiasz się ile może kosztować pozycjonowanie Twojej strony internetowej? Wyślij do nas wiadomość - zazwyczaj odpowiadamy w ciągu kilku godzin!

Proszę o wycenę!

W tym artykule:

Błędy w odpowiednim używaniu zwrotów „website” oraz „webpage” są powszechnie znane i obecne także w języku polskim. Dla wielu osób strona internetowa i witryna określa to samo, a obu określeń używają zamiennie. To oczywiście błąd. Szukając odpowiedniego przykładu, aby wytłumaczyć różnicę laikowi, można posłużyć się… książką. Jedna strona lektury to nasza strona internetowa, a cała książka, będzie odpowiednikiem witryny.

Co ciekawe, strony i witryny sprawiają też wiele kłopotów profesjonalistom, którzy zastanawiają się nad tym, co dla Google i pozycji w rankingach ma większe znaczenie. Jasnej odpowiedzi na to pytanie udzielił niezawodny John Mueller, twierdząc, iż Google klasyfikuje strony, a nie witryny.

To proste twierdzenie, ale jednocześnie rozwiewające wiele wątpliwości, a przy tym mogące uprościć wiele kwestii podczas tworzenia efektywnej strategii. Poniżej przyjrzymy się im dokładniej.

Znaczenie dla pozycjonowania stron internetowych

W praktyce stwierdzenie Muellera potwierdza, że Google, a co za tym idzie roboty indeksujące, każdą stronę traktują indywidualnie. Wracając do naszego przykładu z literatury, to tak jakby analizować każdą stronę osobno, nie biorąc pod uwagę tego, z jakiej książki pochodzi. Dziwne? Trochę tak, ale ma to sens!

Dlaczego część specjalistów od SEO mają z tym problem? Przede wszystkim dlatego, że podważa to zasadność prowadzonych przez nich działań będących elementem całej misternie przygotowywanej oferty. Jak już nieraz wspominaliśmy, wiele technicznych kwestii związanych z pozycjonowaniem traci na znaczeniu, a stwierdzenie Muellera podważa zasadność działań niektórych specjalistów. 

Od dłuższego czasu największe przełożenie na wysokość pozycji w Google mają trzy elementy: dobrze przygotowana treść, przemyślany projekt oraz linki. To właśnie tymi trzema składowymi zajmiemy się poniżej – oczywiście w kontekście pozycjonowania stron, a nie całych witryn. Do dzieła!

Różnorodna treść, a pozycjonowanie stron

Założenie, że na pozycjonowanie stron internetowych ma wpływ treść na konkretnej stronie, a nie cała witryna, rozjaśnia między innymi kwestię różnorodności tematów. Wiele osób obawia się tego, czy zróżnicowane tematycznie teksty w ramach jednej witryny, mogą wpływać na pogorszenie pozycji w rankingach. Odpowiedź Johna Muellera praktycznie kończy dyskusję na ten temat.

Przykład? Serwisy informacyjne. Każdego dnia publikują teksty dotyczące każdej dziedziny życia, a mimo to poszczególne strony nie wpływają negatywnie na pozycje w rankingach Google. Cóż, jak kiedyś wyjaśnił to Joshua Hardwick z firmy Ahrefs „to, że Twoja firma zajmuje się produkcją witraży, wcale nie oznacza, że każda strona w witrynie musi znajdować się w rankingu dla hasła witraże”. 

Projekt strony internetowej – subdomena kontra podfoldery

Kwestia znaczenia pojedynczych stron, a nie witryn, w kontekście pozycjonowania, rodzi także pytania odnośnie do tego, co sprawdzi się lepiej: subdomena czy podfolder. Tutaj kolejny raz z pomocą przychodzi cytowany wcześniej John Mueller, który twierdzi, że możemy robić to dowolnie, w zależności od tego, co będzie prostsze technicznie do wykonania w danej sytuacji.

Dlaczego to nie ma znaczenia?

Tak jak już wspomnieliśmy, z punktu widzenia Google, a zwłaszcza robotów indeksujących, ważne są strony internetowe, a nie domeny. Dlatego też niezależnie od tego, czy dana strona znajduje się w poddomenie, czy osobnym folderze, Google potraktuje ją dokładnie w ten sam sposób. 

Wewnętrzne przekazywanie autorytetu

Kolejną z najważniejszych składowych skutecznie strategii SEO jest zadbanie przemyślane zarządzanie i przekazywanie autorytetu. Tutaj z pomocą przychodzi jedna z najpopularniejszych, a przy tym wyjątkowo skuteczna metoda, tak zwany Content Hub. 

To sposób na posegregowanie dużej ilości treści, a przy tym przekazanie autorytetu z pozyskanych linków przychodzących do huba, który po polsku możemy nazwać centrem lub koncentratorem treści, do tematycznych podstron. Mimo iż linki wewnętrzne nie mają aż takiej mocy jak te przychodzące, to i tak przekładają się na wzrost pozycji. Dlaczego? Właśnie dlatego, że Google każdą stronę traktuje osobno – z własnym autorytetem.

Takie podejście wprowadza jeszcze jedno zamieszanie. Wiele w ostatnim czasie mówi się o budowaniu wizerunku eksperta, co ma przekładać się na wysokość pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Teoretycznie, według wielu specjalistów SEO, pomagać ma budowanie autorytetu w danej branży. Założenie jest proste i sensowne – strona umieszczona w witrynie o wysokim autorytecie tematycznym, ma osiągać lepsze wyniki niż podobna treść na witrynie z innej branży lub bardziej ogólnej. Jednak słowa Muellera zdają się przeczyć tej teorii.

Co w takim razie z metodą Parasite Hosting?

Parasite hosting to jedna z metod pozycjonowania zaliczana do tak zwanego black hat SEO, czyli jest niezgodna z wytycznymi wyszukiwarek. Polega na pozyskiwaniu linków z dobrze wypozycjonowanych, najczęściej edukacyjnych, stron. Czy to działa? Nawet jeśli tak, to jedyną miarą skuteczności tej metody byłoby sprawdzenie autorytetu na poziomie domeny, a nie faktycznej zmiany pozycji w rankingach. Podejście „pozycjonuj strony, a nie witryny” zatem przeczy zasadności takich działań.

Podsumowanie

SEO to jedna z tych branż, która narażona jest na tworzenie i późniejsze powielanie, pozornie skutecznych metod, bardzo często niepopartych wystarczającą ilością badań i statystyk. Okazuje się, że wiele z tych teorii bardzo łatwo obalić można krótkim tweetem – właśnie tak jak zrobił to w tym roku Mueller.

Kamil Winiszewski
Kamil Winiszewski
Pasjonat ogólnopojętego marketingu internetowego. Od wielu lat zajmuje się SEO ale przez strach przed efektem Dunninga-Krugera nie ma śmiałości nazywania się ekspertem.

Powiązane wpisy

Zarezerwuj termin

bezpłatnej konsultacji SEO ze specjalistą

Wyślij formularz